Connect with us

Hi, what are you looking for?

Politik

‘Nyah’ Dendam, PN Gesa Anwar Tak Potong Elaun Ahli Parlimen

Perikatan Nasional (PN) hari ini menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya tidak mengurangkan peruntukan untuk ahli parlimen seperti mana dimaklumkan semalam.

Ketua Whip PN, Takiyuddin Hassan berkata Anwar yang juga menteri kewangan Malaysia seharusnya mengutamakan kepentingan rakyat, bukannya membalas dendam kepada pihak pembangkang setelah menerima mandat sah.

“PN mengharapkan kerajaan persekutuan khususnya perdana menteri yang juga menteri kewangan Malaysia mengutamakan kepentingan rakyat dan mengurangkan unsur-unsur seumpama deraan dan balas dendam kepada pihak pembangkang..
“…yang telah menerima mandat yang sah dari rakyat melalui saluran demokrasi pilihan raya dan memenuhi lunas-lunas undang-undang,”katanya dalam satu kenyataan.

Elaun Ahli Parlimen bagi manfaat kepada rakyat juga

Takiyuddin berkata, elaun yang diterima oleh ahli parlimen sebenarnya turut memberi manfaat buat rakyat dan bukannya kepentingan diri sendiri semata-mata.

Oleh itu, PN merasakan pengurangan peruntukan itu adalah tidak munasabah dan berharap agar ia tidak berlaku.

Advertisement. Scroll to continue reading.
“..peruntukan pembangunan yang disalurkan melalui ahli parlimen yang memberikan manfaat dan faedah terus kepada rakyat tidak sepatutnya diganggu meskipun dikurangkan,”ujarnya.

Terdahulu, Anwar memaklumkan terdapat pengurangkan elaun pembangunan untuk ahli parlimen daripada RM3.8 juta kepada RM1.3 juta.

Difahamkan, pengurangan elaun tersebut adalah bertujuan untuk mengawal kewangan negara dan ia akan dilaksanakan secara berperingkat.

Sumber: Malaysiakini

Advertisement. Scroll to continue reading.
+ posts

Berdiam tidak semestinya salah. Lantang tidak semestinya benar. Jaga hati, jangan sampai terguris perasaan.

Farah Nadia
Ditulis oleh Farah Nadia

Berdiam tidak semestinya salah. Lantang tidak semestinya benar. Jaga hati, jangan sampai terguris perasaan.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Sukan

Atlet kayak Malaysia, Siti Nurul Masyitah Elias dilaporkan cedera parah selepas dipercayai dilanggar oleh pemandu mabuk pada Sabtu. Menerusi satu perkongsian di Instagram, Persatuan...

Sukan

Semangat kelab pasukan Johor Darul Ta’zim (JDT) yang menunjukkan sikap profesional dan komited untuk meneruskan perlawanan meraih pujian Menteri Besar (MB) Johor. Menerusi perkongsian...

Kolumnis

Malaysia sebuah negara yang mempunyai kepadatan penduduk sebanyak 33.7 juta (DoSM, 2024). Daripada jumlah penduduk ini, generasi dan usia dibahagikan kepada beberapa lapisan iaitu...

Lokal

Seorang bayi perempuan baru dilahirkan ditemui berbalut dengan kain batik dalam kotak di atas jalan berhampiran Gua Tempurung di Gopeng, Ahad lalu. Memetik laporan...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd