Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

Konsert Gegar Kembara Muzik Tradisional Orkestra Tawar Harga ‘Rahmah’

Istana Budaya bersama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bakal mengadakan Konsert Gegar Kembara Muzik Tradisional Orkestra pada Sabtu ini.

Konsert julang genre tradisional

Pengarah Muzik, Yazid Zakaria berkata, konsert berskala mega yang diterajui oleh Orkestra Tradisional Malaysia (OTM) diadakan bagi mendekati dan memperkenalkan kepada generasi muda mengenai muzik tradisional.

“Bagi mengangkat muzik tradisional ke tahap cemerlang, kita berusaha untuk mendekati pelbagai lapisan masyarakat, khususnya generasi muda melalui persembahan dan nyanyian oleh artis BBNU agar terus diminati, dihargai dan tidak ditelan zaman,”ujarnya.

Konsert UKM

Selain OTM, ia juga diterajui dan menampilkan persembahan tarian tradisional oleh Artistana Istana Budaya serta dimeriahkan dengan Artisukma UKM, Kumpulan Dikir Barat, Kumpulan Koir dan Ensemble Cak Lempung oleg mahasiswa UKM sendiri.

Artis BBNU ‘gegarkan’ konsert di UKM

Konsert tersebut bakal menampilkan barisan artis-artis baharu atau ‘Budak Baru Nak Up’ (BBNU) yang pastinya tidak akan mengecewakan para penonton.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Antaranya adalah Shiha Zikir, Nadeera Zaini, Putera Muhammad (vokalis kumpulan MADAM), dua orang alumni UKM iaitu Hariz Fayahet dan Nurul Syafiqah.

Malah, turut disajikan dengan persembahan lagu-lagu terkini yang digubah mengikut genre muzik orkestra tradisional seperti Kembali Terang, Casablanca dan Kalam.

konsert UKM

Warga kampus UKM dan orang awam dijemput hadir untuk memeriahkan lagi konsert ini bermula pada jam 8 malam di Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR), UKM Bangi.

Dapatkan tiket Konsert Gegar Kembara Muzik Tradisional Malaysia serendah RM11.50 di portal Ticket2u (klik di sini).

Advertisement. Scroll to continue reading.

Konsert UKM

Difahamkan, Konsert Gegar Kembara Muzik Tradisional di UKM merupakan salah satu Program Jangkauan OTM: Sounds of Malaysia yang merupakan kesinambungan jalinan kerjasama strategik Istana Budaya bersama Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan swasta (IPTS).

Ia telah dan bakal menggegarkan beberapa IPT seperti Management and Science University (MSU) pada 23 dan 24 Mei 2023 dan  Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam pada 11 November ini.

Farah Nadia
Ditulis oleh Farah Nadia

Berdiam tidak semestinya salah. Lantang tidak semestinya benar. Jaga hati, jangan sampai terguris perasaan.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Dunia

Syarikat induk Facebook iaitu Meta diarahkan untuk hadapi tuntutan mahkamah oleh negeri-negeri di Amerika Syarikat (AS) yang menuduhnya menjadi punca remaja ketagih menggunakan platform...

Spotlight

Anggota NewJeans, iaitu Hanni muncul sebagai saksi di hadapan Jawatankuasa Alam Sekitar dan Buruh di Perhimpunan Kebangsaan (EUL) Seoul selepas mendakwa kumpulan itu menjadi...

Spotlight

Bekas ahli anggota One Direction, Liam Payne dilaporkan meninggal dunia di Buenos Aires, Argentina selepas terjatuh dari sebuah hotel di sana, pada malam Rabu...

Politik

Adik kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi iaitu Datuk Abdul Hakim Hamidi telah menyerahkan surah keahlian Parti Islam Se-Malaysia (PAS)....

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd