Connect with us

Infozon

Nama saja pelajar Degree, tapi format sebenar nak buat report pun tak pernah tahu

Sebagai seorang pelajar universiti, menghasilkan sesuatu tugas yang diberikan oleh pensyarah haruslah lengkap dan memenuhi tuntutan akademik. Tetapi masih ada segelintir para pelajar yang masih belum temui cara yang terbaik untuk menghasilkan sebuah laporan formal yang sempurna.

Seorang pengguna twitter telah berkongsi tips asas khususnya untuk para pelajar yang perlu menyiapkan tugasan laporan mereka itu.

Menurut Muhammad Asyraf, sebagai seorang pelajar Ijazah Sarjana Muda lagi-lagi bila sudah masuk tahun terakhir pengajian, mereka perlulah menghasilkan laporan yang terbaik, bukan sekadar siap sahaja.

Dah tahun 3 tapi set format formal report macam bukan dak degree. Part suruh compile, jadi najis report.

 At least pls ambik tahu ni: –

 T.N.R atau Arial – Font 12 atau 11 – Justified

 Margin – Left 3.5 atau 4cm untuk ruang binding nanti

– Right, top, bottom 2.5cm

 Ni at least!

Jangan tahu tekan enter sahaja

Asyraf turut berkongsikan cara sebenar untuk mula menulis di muka surat yang baru. Menurut beliau, cara sebenar untuk mula menulis di page baru adalah dengan menekan tombol ‘page break’ dan bukannya dengan menekan butang ‘enter’ di keyboard sampai lembam seperti apa yang dilalukkan oleh rata-rata pelajar sekarang ini.

Spacing pun jangan lupa

Tambah Muhammad Asyraf lagi, setiap pelajar wajib mengambil tahu mengenai perkara ini kerana ia merupakan perkara asas dalam menyiapkan sesuatu tugasan yang diberikan oleh pihak universiti.

Ini semua benda basic je kot

Asyraf turut memberitahu yang terdapat pelbagai lagi format standard yang perlu dipatuhi oleh para pelajar, namun cara yang dikongsikan oleh beliau merupakan sebuah perkara asas yang wajid diketahui oleh para pelajar.

Chin up, sempat belajar sebelum grad…

Sumber : Muhammad Asyraf

 

 

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending