Connect with us

Hi, what are you looking for?

Dunia

Berhati Perut, Rusia Hantar 27 Tan Bantuan Kemanusiaan Ke Gaza

Kerajaan Rusia hantar 27 tan bantuan kemanusiaan majoritinya bekalan makanan untuk penduduk Gaza bagi meringankan kesengsaraan yang dialami.

Perkara tersebut disahkan sendiri menteri luar Rusia menerusi laman X @MFA Russia yang menunjukkan bantuan tersebut dalam persiapan untuk dihantar ke negara tersebut dengan menggunakan sebuah pesawat.

Rusia hantar bantuan kemanusiaan

Artikel lain: 20 Trak Bantuan Kemanusiaan Dihantar Ke Gaza Melalui Mesir

“EMERCOM Rusia akan menyampaikan 27 tan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Semenanjung Gaza, terutamanya bekalan makanan seperti tepung, gula, beras dan pasta,”
“Pesawat pengangkut Il-76 sudah pun dalam perjalanan ke Arish di Mesir. Bulan Sabit Merah Mesir akan memastikan penyampaian bantuan tersebut,” ujarnya.

Difahamkan, pesawat yang membawa barangan terbabit sedang dalam perjalanan ke El Arish, sebuah bandar Mesir yang terletak di utara Sinai, hanya 50 kilometer dari pintu sempadan Rafah.

Dalam pada itu, Malaysia akan menghantar 20 trak bantuan kemanusiaan akan memasuki Semenanjung Gaza dari negara jiran Mesir selepas mendapat persetujuan daripada kerajaan Israel.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Keputusan itu berikutan tekanan antarabangsa yang semakin meningkat, termasuk dari Amerika Syarikat menyeru bantuan kemanusiaan untuk memasuki Gaza, di mana ratusan ribu penduduk telah kehilangan tempat tinggal di tengah-tengah serangan udara Israel yang berterusan.

Sekadar info, serangan udara dari pihak Israel telah menyebabkan lebih 3,400 orang terbunuh dan lebih 12,000 lagi cedera dalam serangan Israel.

Sumber: X @MFA Russia

Advertisement. Scroll to continue reading.

Nur Ain
Ditulis oleh Nur Ain

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Politik

Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi enggan mengulas lanjut mengenai tindakan PAS yang didakwa menjadikan Muktamar Tahunan Ke-70 parti itu sebagai pentas...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd