Connect with us

Infozon

4 Amalan Kecil Namun Pahalanya Terus Mengalir Hingga Hari Kiamat

Manusia merupakan makhluk ciptaan Allah SWT yang paling sempurna kerana manusia memiliki akal fikiran yang mampu untuk membezakan mana yang baik dan buruk. Salah satu tujuan penciptaan manusia adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT, serta melakukan pelbagai macam amal kebaikan.

Terdapat 4 amalan ringan yang pahalanya terus mengalir hingga hari kiamat. Namun tidak banyak orang yang mengetahuinya.

1. Solat subuh dan isyak berjemaah

Sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Muslim bahawa barang siapa yang melaksanakan solat Isyak berjemaah seolah-olah menunaikan solat setengah malam dan siapa saja yang melaksanakan solat Subuh berjemaah sama seperti orang yang melaksanakan solat semalam.

2. Mendoakan orang lain

Dalam sebuah riwayat disebutkan bahawa barang siapa yang mendoakan kebaikan bagi saudaranya sesama muslim,  para malaikat akan berkata, “Dan bagimu juga kebaikan yang sama.” (HR. Muslim no.4912)

3. Menunggu untuk solat Jumaat

Dari Ibnu Majah disebutkan bahawa barang siapa yang menunggu untuk solat Jumaat dan pergi ke masjid pada pagi hari dengan berjalan kaki dan duduk berdekatan dengan imam untuk mendengar khutbah serta menjaga ketenangan agar khutbah tersampaikan dengan baik, maka akan memperoleh pahala yang besar.

4. Berzikir

Imam Muslim meriwayatkan bahawa segala pujian terhadap Allah SWT di dalam zikir lebih berharga dibandingkan mendapatkan kekayaan sebanyak apa pun yang ada dibawah matahari.

Story (dicyduk!)

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending