Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sosial

Netizen Kecam Media Indonesia, Lapor Imigran Haram Asal Malaysia Masuk Negara Itu

Netizen Malaysia kecam media Indonesia selepas mengeluarkan laporan berkenaan sekumpulan individu dipercayai masuk secara haram ke negara itu lalu ditahan pihak berkuasa merupakan warga Malaysia.

Menerusi satu hantaran di TikTok, seorang wanita dengan nama pengguna @olanweh telah memuat naik video memaparkan laporan daripada media Indonesia tersebut.

@olanweh

lagi lagi dan lagi πŸ€¦πŸ»β€β™€οΈπŸ€¦πŸ»β€β™€οΈπŸ€¦πŸ»β€β™€οΈπŸ€¦πŸ»β€β™€οΈ

♬ original sound – Olanweh – Olanweh

Advertisement. Scroll to continue reading.

Menurut laporan itu, Angkatan Laut Tentera Nasional Indonesia menerima maklumat mengenai kemasukan kumpulan individu berkenaan.

Pihak berkuasa kemudian telah berjaya menahan 42 pekerja asing tanpa izin yang datang dari Malaysia di Pesisir Pelintung, Medang Kampai, Dumai, Indonesia.

Netizen Kecam Media Indonesia

Bagaimanapun, laporan media Indonesia itu telah menyebabkan ramai warga Malaysia berang disebabkan pemilihan tajuknya yang kurang bersesuaian.

Malahan, @olanweh yang juga merupakan warganegara Indonesia turut menyuarakan rasa kekesalannya terhadap pemilihan perkataan dari media di negaranya.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Netizen Kecam Media Indonesia

“Dari tajuk saja sudah salah dan mengelirukan. Nanti, warga Indonesia cakap ‘eh di Indonesia juga ada pekerja haram dari Malaysia.
“Mereka tak dengar dan tengok video sampai habis, baru baca tajuk nanti dorang dah komen ada pekerja haram dari Malaysia,” katanya.

Artikel lain: Didakwa Turut Makan Daging Rakan, Ini Cara Lelaki Kurang Siuman Dapatkan Senjata Tajam

Dalam pada itu, @olanweh turut kesal terhadap media Indonesia kerana tidak melakukan kajian terlebih dahulu tentang berita yang mereka mahu siarkan.

Netizen Kecam Media Indonesia

“Jelas-jelas itu warganegara dan pekerja Indonesia yang masuk secara haram ke Malaysia dan membayar ejen-ejen tak berperikemanusiaan untuk pulang ke Indonesia.
“Jadi contoh tajuk yang boleh digunakan ialah ‘Pekerja Illegal Asal Indonesia Kembali Pulang Ke Tanah Air’ atau ‘TNE Menangkap Pekerja Illegal Asal Indonesia Yang Bekerja Di Malaysia’. Kan boleh bagi tajuk yang tepat,” ujarnya.

Netizen Kecam Media Indonesia

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warga Malaysia turut bengang dengan tajuk laporan daripada media Indonesia tersebut kerana ia boleh menyebabkan salah faham.

Boleh tahan goreng, netizen Malaysia kecam media Indonesia

Netizen Kecam Media Indonesia

Macam ni cara dorang…

Netizen Kecam Media Indonesia

Cara cakap macam Malaysia tak dapat bagi kerja kat rakyat

Netizen Kecam Media Indonesia

Keluar tajuk dah ni

Netizen Kecam Media Indonesia

Dalam pada itu, netizen Malaysia turut menyatakan jelas-jelas pasport yang dirampas daripada kumpulan individu berkenaan bukan dari negara ini.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Tak kenal ke pasport Indonesia dengan Malaysia

Netizen Kecam Media Indonesia

Tengok pasport pun dah tahu dari mana

Netizen Kecam Media Indonesia

Bila masa pasport Malaysia tukar jadi hijau

Netizen Kecam Media Indonesia

Kan netizen Malaysia dah marah, tajuk tu yang salah. Isi berita dah betul…..

Sumber: TikTok @olanweh

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Nasional

Kerajaan akan menbuat pengumuman khas kenaikan gaji 1.5 juta penjawat awam yang akan dibuat pada Jumaat, 16 Ogos depan. Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memaklumkan...

Lokal

Jenazah Nur Farah Kartini Abdullah difahamkan akan dibawa pulang ke kampung halamannya di Kampung Lereng Bukit, Miri Sarawak bagi proses pengebumian pada hari ini....

Sosial

Tular di media sosial sepasang suami isteri warga emas yang ditemukan meninggal dunia dan membusuk di dalam bilik rumah mereka di kawasan Jonggol, Jawa...

Sosial

Bapa kepada salah seorang mangsa yang lemas Air Terjun Jami, Maros, Sulawesi Selatan pada Jumaat tahan tangis selepas menerima berita anak perempuannya lemas. Menerusi...

Advertisement

Hakcipta Β© 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd