Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

Malaysia Sedia Bantu Kerajaan Interim Bangladesh Kembalikan Keamanan Negara – PM

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memaklumkan kerajaan bersedia membantu Bangladesh mengembalikan keamanan dan ketenteraman ke arah pembangunan semula negara itu.

Menerusi satu kenyataan di Facebook, Anwar memberitahu Ketua penasihat kerajaan interim Bangladesh, Prof Muhammad Yunus memberi jaminan untuk melindungi hak semua rakyat negara itu.

Foto: FB Anwar Ibrahim

“Malam tadi saya telah membuat panggilan telefon kepada sahabat lama saya, Prof. Muhammad Yunus, bagi mengucapkan tahniah dan bertanyakan khabar susulan pelantikan beliau sebagai Ketua Penasihat kepada Kerajaan Interim Bangladesh baru-baru ini.
“Prof. Yunus mempunyai sejarah hubungan yang baik dengan Malaysia. Justeru, saya telah memberi jaminan kesediaan Malaysia untuk membantu Bangladesh mengembalikan keamanan dan ketenteraman ke arah pembangunan semula negara itu,” katanya hari ini.

Foto: Media Sosial

Advertisement. Scroll to continue reading.

Beliau yang juga Menteri Kewangan turut menghargai jaminan yang diberikan Prof. Yunus tersebut agar semua warga Bangladesh termasuk golongan minoriti diberikan layanan adil.

“Prof. Yunus turut menjemput saya untuk melakukan lawatan pendek ke Bangladesh dalam masa yang terdekat bagi mengukuhkan lagi hubungan persaudaraan di antara kedua-dua negara,” ujarnya.

Foto: connectedtoindia.com

Sementara itu, Prof. Yunus, 84, telah mengangkat sumpah jawatan untuk memimpin kerajaan peralihan 17 anggota di Bangladesh pada Khamis lepas.

Hal itu selepas kejatuhan kerajaan Liga Awami di bawah pimpinan Perdana Menteri, Sheikh Hasina ekoran berlakunya rusuhan besar-besaran yang tidak pernah terjadi sebelum ini di negara itu.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sumber: Facebook Anwar Ibrahim

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd