Connect with us

Hi, what are you looking for?

Politik

Zambry Iring PM Ke Qatar, Rasmikan Kampus Luar UKM Di Doha

Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir tiba di Doha bagi mengiringi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam lawatan rasmi selama dua hari.

Menerusi akaun Facebook miliknya, Zambry menjelaskan lawatan ini adalah atas jemputan Emir Qatar, Sheikh Tamim Hamad Al Thani sempena ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik antara Malaysia dan Qatar.

Foto: FB Zambry Abd. Kadir

Beberapa perkara yang melibatkan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dalam lawatan kali ini ialah pembukaan rasmi kampus luar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Doha serta perjumpaan dengan Menteri Pendidikan dan Pendidikan Tinggi Qatar.

Advertisement. Scroll to continue reading.
“Saya juga akan mengadakan pertemuan dengan Qatar Foundation bagi membincangkan berkenaan biasiswa dan bantuan pendidikan tinggi kepada pelarian serta pelajar dari negara berkonflik.
“Insya-Allah kita doakan lawatan ini akan memberi manfaat kepada negara dalam pelbagai sektor termasuklah pendidikan tinggi negara terutamanya dalam hubungan pengantarabangsaan,” tulisnya hari ini.

Foto: FB Zambry Abd. Kadir

Turut mengiringi Perdana Menteri, Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan dan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Foto: FB Zambry Abd. Kadir

Terdahulu, media melaporkan lawatan ini juga akan melibatkan pertemuan dua hala di antara Perdana Menteri dengan Sheikh Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al-Thani, Perdana Menteri merangkap Menteri Luar Qatar.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Kedua-dua pemimpin dijangka membincangkan kemajuan hubungan dua hala terutamanya mengenai kerjasama ekonomi dan pendidikan serta bertukar-tukar pandangan mengenai isu serantau dan antarabangsa, termasuk konflik Palestin-Israel.

Sumber: Facebook Zambry Abd. Kadir

Avatar
Ditulis oleh Firdaus Rostam

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Dunia

Dua kenderaan Batalion Malaysia (MALBATT 850-11) yang terlibat dalam misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Lubnan (UNIFIL) diserang sekumpulan orang awam negara...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd