Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

Kerajaan Terus Tanggung Subsidi Sebanyak RM12 Bilion Untuk 85 Peratus Rakyat

Kerajaan Persekutuan akan terus tanggung subsidi untuk 85 peratus rakyat di negara ini dan menganggarkan ia berjumlah sebanyak RM12 bilion.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan komited untuk mengekalkan subsidi untuk majoriti rakyat seperti penyasaran subsidi elektrik.

Kerajaan terus tanggung subsidi untuk 85 peratus rakyat

Kerajaan Tanggung Subsidi Untuk 85 Peratus Rakyat

Foto: FB Anwar Ibrahim

“Kerajaan komited untuk mengekalkan subsidi untuk majoriti rakyat seperti penyasaran subsidi elektrik. Maknanya, 85 peratus rakyat tidak terkesan dengan penyasaan subsidi RON95,” katanya ketika membentangkan Belanjawan 2025 di Dewan Rakyat pada Jumaat.

Anwar berkata, harga RON95 di Malaysia adalah RM2.05 berbanding harga di negara jiran seperti Thailand, RM5.85, Indonesia, RM3.38, Singapura, RM9.02 dan Arab Saudi, RM2.66.

Advertisement. Scroll to continue reading.
“Harga yang rendah ini disebabkan Kerajaan menanggung jumlah subsidi RON95 pada 2023 mencecah RM20 bilion,” ujarnya.

Artikel lain: KKM Siasat Satu Lagi Kes Doktor Meninggal Dunia Disyaki Dibuli

Dalam pada itu, beliau sekali lagi menegaskan bahawa tanggungan subsidi hanya diberikan kepada 85 peratus rakyat yang mana golongan maha kaya dan warga asing tidak termasuk dalam peratusan itu.

“Bagi mengelakkan kekeliruan, saya tegaskan sekali lagi bahawa tanggungan subsidi masih diteruskan bagi 85 peratus rakyat. Oleh itu, untuk 85 peratus itu, Kerajaan terpaksa menanggung subsidi dianggar berjumlah RM12 bilion.
“Jadi RM8 bilion yang boleh diselamatkan itu adalah dari golongan maha kaya dan warga asing. Saya harap di dewan ini tidak ada yang mewakili maha kaya dan warga asing,” jelasnya.

Foto: Berita Harian

Perdana Menteri berkata kerajaan bercadang untuk melaksanakan penyasaran subsidi petrol RON95 pada pertengahan tahun 2025.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Beliau berkata penjimatan yang dicapai daripada pemberian subsidi itu akan dimanfaatkan untuk kesejahteraan rakyat terbanyak.

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Sosial

Seorang pembantu rumah Indonesia melahirkan anak secara tiba-tiba di kediaman majikannya sehingga mengejutkan keluarga tersebut baru-baru ini. Foto: Facebook Menurut laporan New Straits Times,...

Sukan

Skuad futsal Malaysia ditewaskan 0-6 oleh Indonesia yang berada di kedudukan ke-28 dunia pada aksi persahabatan yang berlangsung di Gor Among Rogo, Yogyakarta, semalam....

Dunia

Syarikat induk Facebook iaitu Meta diarahkan untuk hadapi tuntutan mahkamah oleh negeri-negeri di Amerika Syarikat (AS) yang menuduhnya menjadi punca remaja ketagih menggunakan platform...

Lokal

Sejumlah mata wang asing bernilai kira-kira RM5 juta ditemukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika menggeledah sebuah pangsapuri di ibu negara, yang didakwa dijadikan...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd