Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sukan

KBS, Jabatan Penjara Anjur Program Rakan Muda Buat Banduan Belia

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bersama Jabatan Penjara Malaysia komited untuk memperkasakan Program Rakan Muda: Skills For Life@AKBG Bidang Perkhidmatan Kedi.

Program yang merupakan cetusan idea menterinya, Hannah Yeoh itu bertujuan untuk memberikan latihan Pendidikan dan Latihan Teknikal & Vokasional (TVET) dalam bidang perkhidmatan kedi.

Peluang itu diberikan kepada prospek Penjara Kajang berumur antara 18 hingga 30 tahun untuk memenuhi keperluan sumber tenaga kerja dalam sektor industri golf di Malaysia.

Dalam pada itu, program tersebut mempunyai beberapa objektif, antaranya menjadi program pembangunan kemahiran dibawah gaya hidup rakan mahir bagi membantu peserta mendapatkan pekerjaan dan kemudiannya menjalani kehidupan yang lebih baik setelah tamat tempoh tahanan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Selain itu, ia juga menyediakan peluang kepada prospek Penjara Kajang untuk menyambung pengajian dalam bidang TVET Sukan menerusi latihan kemahiran sepenuh masa di Akademi Kemahiran Belia Golf (AKBG).

Pada masa sama, program tersebut memperkukuhkan jalinan kerjasama rentas agensi dalam pelaksanaan inisiatif sosial dan membina persepsi positif masyarakat terhadap prospek dari Penjara Kajang seterusnya membantu mereka untuk membina kehidupan yang lebih baik.

Bagi Siri 1, seramai 20 prospek lelaki di Penjara Kajang akan mengikuti latihan kemahiran bidang perkhidmatan kedi dengan mendapat bimbingan tenaga pengajar bertauliah daripada AKBG dan program ini akan dilaksanakan di Kelab Golf dan Rekreasi Penjara Kajang, dari 14 hingga 18 Oktober 2024.

“Pelaksanaan program ini diharapkan menjadi platform perubahan terbaik kepada peserta terutamanya kumpulan belia berisiko seterusnya memperkukuhkan ekosistem pembangunan belia selaras dengan Model Pembangunan Belia MADANI 2030 (MPBM 2030) dan kerangka Malaysia MADANI,” kata KBS dalam satu kenyataan hari ini.

Program Rakan Muda: Skills For Life@AKBG Bidang Perkhidmatan Kedi akan dilaksanakan menerusi Bahagian Pembangunan Kemahiran Belia (BPKB), KBS dan Bahagian Pembangunan Rakan Muda, Jabatan Belia dan Sukan Negara dengan kerjasama Jabatan Penjara Malaysia.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut berhubung penganjuran program tersebut, sila hubungi Bahagian Pembangunan Kemahiran Belia KBS melalui talian 03-8871 3602 atau kemahiran.kbs.gov.my.

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Nasional

Ahli Parlimen (MP) Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim mengemukakan rasa tidak setuju berhubung pengumuman cuti hujung minggu di negeri Johor yang akan ditukar semula...

Nasional

Kapal latihan tentera yang singgah di Pulau Pinang pada Sabtu lalu sebenarnya dinaiki oleh kumpulan pelajar dari Naval University of China, kata Menteri Pendidikan...

Lokal

Dua buah kapal latihan dari China yang membawa pelajar Naval University of China dikatakan membuat kunjungan silaturahim ke Pelabuhan Pulau Pinang mengikut prosedur rasmi...

Nasional

Pemimpin kanan Bersatu, Mas Ermieyati Samsudin mempersoal kanyataan Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek yang mempertahankan kunjungan 165 kadet Tentera Laut Republik Rakyat China (RRC) di...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd