Connect with us

Hi, what are you looking for?

Lokal

Larian Berpakaian Tidak Senonoh, Warga Asing Didenda RM5,000

Dua lelaki warga asing mengaku bersalah di Mahkamah Majistret atas perbuatan lucah yang menimbulkan rasa kurang senang terhadap orang lain kerana berpakaian tidak sopan semasa Larian Antarabangsa Pan Asia 2024, pada Jumaat.

Foto:Kosmo!

Menurut laporan Berita Harian, salah seorang daripada yang dituduh merupakan warga Taiwan, Arthur Wang berusia 66 tahun, manakala seorang lagi merupakan warga India, Prasad Papoli berusia 70 tahun.

Majistret NurKhalida Farhana Abu Bakar menjatuhkan hukuman kepada dua individu tersebut dengan denda RM5,000 atau satu bulan penjara sekiranya gagal membayar denda.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Foto: Facebook Mohd Latif Bin Talib

Mengikut pertuduhan tersebut, kedua-dua lelaki didapati berpakaian secara tidak sopan dan mengaibkan di lokasi terbuka iaitu di jalan utama Desaru yang terletak di daerah Pengerang seterusnya menimbulkan rasa tidak selesa dalam kalangan orang awam.

Pertuduhan dikemukakan di bawah Seksyen 294(a) Kanun Keseksaan di mana sekiranya sabit kesalahan, seksyen yang sama memperuntukkan bahawa tertuduh boleh dijatuhi hukuman penjara selama tempoh maksimum tiga bulan, atau dikenakan denda, atau kedua-duanya sekali.

Sebelum ini, Timbalan Pendakwa Raya Abdul Ghafar mengemukakan rayuan kepada mahkamah untuk menjatuhkan hukuman dan menegaskan bahawa hukuman tersebut bukan sahaja bertujuan mendidik, tetapi sebagai peringatan kepada pelancong asing dan penduduk tempatan untuk menghormati norma berpakaian serta nilai-nilai kebudayaan tempatan semasa melawati sesebuah negara.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sumber: Berita Harian (Mary Victoria Dass)

Avatar
Ditulis oleh Tina Rahman

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Spotlight

Baru-baru ini, pelakon terkenal Indonesia, Raffi Ahmad  menerima gelaran doktor honoris causa atau doktor kehormat dari Universal Institute of Professional Management (UIPM) di Thailand....

Sosial

Pelakon filem dewasa, Kae Asakura berkongsi pengalaman tidak menyenangkan sewaktu melawat Kuala Lumpur apabila diganggu dan disentuh individu tidak dikenali pada 28 September lalu....

Lokal

Muhammad Amir Hakimi Sabari, anak kepada pesara Felcra, Sabari Baharom yang disyaki dibunuh dengan cara dicampak ke dalam Sungai Padang Terap, Jitra akui kenal...

Nasional

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kuatkuasa Akta Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2024 [Akta 852] yang diwartakan pada 2 Februari lalu serentak dengan Peraturan-Peratuan...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd