Connect with us

Hi, what are you looking for?

Lokal

Gambar Hadi Dalam Slaid, JAIM Tarik Semula Infografik Khutbah Jumaat

Khutbah Jumaat di semua surau dan masjid di Melaka mencetuskan konflik apabila slaid yang dikendalikan oleh Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) menampilkan gambar ahli politik pembangkang.

Foto: malaysiakini

Menurut Pengarah JAIM, Datuk Badaruddin Mohd Kassim, infografik yang disediakan oleh Bahagian Pengurusan Masjid untuk kegunaan masjid dan surau Jumaat di Melaka pada 20 September lalu mempunyai sedikit ralat.

“Adalah dimaklumkan bahawa berlaku ralat kepada infografik yang disediakan oleh Bahagian Pengurusan Masjid, Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) untuk edaran kepada masjid dan surau Jumaat di Negeri Melaka pada 20 September 2024,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu lalu.

Oleh itu, pihak mereka menarik semula infografik yang telah diedarkan secara serta merta.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Pihak JAIM turut meminta semua Pengerusi Jawatankuasa Masjid dan Surau Jumaat untuk tidak menyebarkan seterusnya melupuskan infografik tersebut dan menyerahkan kepada jabatan untuk siasatan dan tindakan lanjut.

“Sehubungan itu, JAIM menarik balik infografik tersebut dengan serta merta dan memohon jasa baik semua pengerusi masjid dan surau Jumaat untuk menurunkan, memadam, dan tidak menyebarkan infografik tersebut atau sebarang dokumen berkaitannya untuk apa-apa tujuan,” ujarnya.

JAIM turut menyatakan rasa kesal terhadap isu yang berlaku dan membuat permohonan maaf melalui kenyataan tersebut serta akan memastikan tiada perkara sedemikian tidak akan berulang pada masa akan datang.

“JAIM berasa kesal atas kejadian yang berlaku dan memohon maaf di atas kekhilafan tersebut serta akan memastikan perkara seumpama ini tidak berlaku lagi pada masa hadapan,” katanya.

Terdahulu, slaid bersempena sambutan Hari Malaysia tersebut memaparkan wajah Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.

Foto: malaysiakini

Advertisement. Scroll to continue reading.

Slaid tersebut juga mengandungi wajah Yang di-Pertuan Agong ke-16, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, berbanding wajah Agong terkini, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Sumber: Facebook Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM)

Avatar
Ditulis oleh Tina Rahman

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Dunia

Dua kenderaan Batalion Malaysia (MALBATT 850-11) yang terlibat dalam misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Lubnan (UNIFIL) diserang sekumpulan orang awam negara...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd