Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

MELP Galak Penjimatan Tenaga, KBS Jalin Kerjasama Dengan PETRA & TNB

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) jalin kerjasama dengan Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) serta Tenaga Nasional Berhad (TNB) dalam Malaysia Energy Literacy Program (MELP).

Program ini dilaksanakan untuk menerapkan budaya peka tenaga agar penggiat industri sukan dapat mengambil langkah-langkah kecekapan dan penjimatan tenaga, sekali gus mengurangkan kos operasi.

KBS jalin kerjasama bersama PETRA & TNB dalam MELP

KBS Jalin Kerjasama PETRA TNB

Melalui kerjasama ini, pengendali pusat-pusat dan kemudahan sukan boleh menyumbang kepada agenda nasional dalam menghadapi cabaran perubahan iklim melalui pengurusan bijak dan cekap tenaga di premis masing-masing.

Menteri KBS, Hannah Yeoh berkata pengendali pusat-pusat latihan dan kemudahan sukan seperti stadium, padang, pelbagai jenis gelanggang dan arena boleh melakukan penjimatan melalui amalam penggunaan tenaga elektrik yang cekap.

Advertisement. Scroll to continue reading.

KBS Jalin Kerjasama PETRA TNB

“KBS juga telah memutuskan untuk mendapatkan khidmat anak Syarikat TNB, TNB energy Services (TNBES) bagi melaksanakan projek rintis penjimatan kos elektrik di fasiliti-fasiliti sukan KBS,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika beliau hadir menyempurnakan Sesi Peka Tenaga MELP Bersama Penggiat Industri Sukan di Majlis Sukan Negara, Bukit Jalil pada Khamis.

KBS Jalin Kerjasama PETRA TNB

Program MELP yang dibangun oleh TNB telah diangkat menjadi agenda kementerian dalam usaha meningkatkan kefahaman rakyat mengenai kepentingan tenaga, khususnya membentuk amalan cekap tenaga sekaligus menyumbang kepada peralihan tenaga.

Artikel lain: Buat Ritual Di Lokasi Tanah Jerlus, Pejabat Mufti WP Panggil ‘Raja Bomoh’

Sementara itu, Timbalan Menteri PETRA, Akmal Nasrullah Mohd Nasir berkata rakyat perlu mengambil tahu terhadap inisiatif tenaga boleh baharu (TBB), pendigitalan dan pemodenan serta penggunaan teknologi hijau.

Advertisement. Scroll to continue reading.

KBS Jalin Kerjasama PETRA TNB

“Ia sekaligus menyokong peralihan tenaga bagi meningkatkan tenaga bersih untuk melindungi bumi dan mewujudkan keseimbangan ekonomi, sosial dan alam sekeliling,” ujarnya.

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Politik

Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi enggan mengulas lanjut mengenai tindakan PAS yang didakwa menjadikan Muktamar Tahunan Ke-70 parti itu sebagai pentas...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd