Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

Gagal Saingi EV China Punca Tesla Batal Buka Kilang Di Rantau Ini – PM

Syarikat kenderaan eletrik (EV) terkenal, Tesla gagal menyaingi EV keluaran syarikat dari China menjadi punca syarikat tersebut batal rancangan buka kilang ke rantau ini.

Memetik laporan Berita RTM, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata perkara tersebut dimaklumkan oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul.

Punca Tesla batal buka kilang di rantau ini

Punca Tesla Batal Buka Kilang

Foto: Malay Mail

“Tengku Zafrul telah mendapat maklumat terkini (mengenai Tesla), kerana mereka telah mengalami kerugian (disebabkan) tidak dapat bersaing dgn EV dari China. Operasi mereka di Thailand adalah besar, (sedangkan) kita baru nak mula.
“Jadi itu penerangan langsung daripada Tesla, bukan daripada liputan (media) lain. Itu penerangan Tesla,” katanya selepas merasmikan Garis Panduan Mengenai Pengurusan dan Tatkelola Badan Berkanun Persekutuan di Kuala Lumpur pada Jumaat.

Punca Tesla Batal Buka Kilang

Foto: Kosmo Digital

Advertisement. Scroll to continue reading.

Terdahulu, portal berita Thailand, The Nation melaporkan Tesla telah membatalkan rancangan untuk membina kilang pembuatan EV di Malaysia, Thailand dan Indonesia.

Artikel lain: MITI Tak Pernah Umum Tesla Mahu Buka Kilang Di Malaysia – Tengku Zafrul

Bagaimanapun, syarikat itu hanya akan memberikan tumpuan penuh kepada pembangunan stesen pengecasan di setiap negara itu.

Sementara itu, Tengku Zafrul juga telah mengeluarkan kenyataan menerusi X pada Khamis dan berkata Tesla tidak pernah membuat komitmen untuk membuka kilang di Malaysia.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Punca Tesla Batal Buka Kilang

Foto: Berita Harian

Sebaliknya, Tengku Zafrul menjelaskan MITI hanya mengadakan perbincangan dengan pengasas Tesla, Elon Musk dalam usaha menarik pelaburan, namun pertemuan itu tidak melibatkan perkara itu.

Sumber: Berita RTM

Advertisement. Scroll to continue reading.

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd