Connect with us

Hi, what are you looking for?

Dunia

Sheikh Hasina Dilapor Tinggal Sementara Di India Sehingga Peroleh Suaka Di UK

Kerajaan India memberikan penginapan interim kepada bekas Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina susulan kejatuhan kerajaannya di negara Asia Selatan pada Isnin lalu.

Menurut satu laporan NDTV, India menawarkan sokongan logistik yang komprehensif sehingga Hasina memperoleh suaka di United Kingdom (UK).

Foto: NDTV

“Beliau mendapat kelulusan ‘tinggal sementara’ di India sementara menunggu penempatan semula ke Britain,” katanya.

Turut dilaporkan, Hasina sedang dalam perjalanan ke London melalui India selepas meletak jawatan pada hari sama berikutan berlakunya protes anti-kerajaan yang belum pernah terjadi sebelum ini.

Advertisement. Scroll to continue reading.
“Setakat ini, tidak ada pengesahan dari kerajaan UK mengenai pemberian suaka politik untuk bekas perdana menteri Bangladesh tersebut.

Foto: CNA

“Hasina sedang mencari suaka di UK, dengan kakaknya, Rehana yang merupakan warganegara UK menemaninya,” jelasnya lagi.

Sementara itu, Ketua Tentera Bangladesh Waqar-Uz-Zaman memaklumkan bahawa kerajaan interim mengambil alih tanggungjawab selepas Hasina melepaskan jawatan.

“Saya mengambil semua tanggungjawab (negara), sila bekerjasama,” katanya.

Foto: NDTV

Waqar juga memberitahu telah bertemu dengan pemimpin politik dan menyatakan tentera akan mengambil alih tanggungjawab untuk undang-undang dan ketenteraman.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Untuk makluman, lebih daripada 100 orang dilaporkan telah terbunuh dalam protes terhadap kerajaan Hasina dalam tempoh dua hari yang lalu.

Sumber: NDTV

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd