Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

SSPA: Penjawat Awam Boleh Semak Kadar Baharu Gaji Bermula Minggu Depan

Kerajaan memperkenalkan Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) bagi membolehkan penjawat awam menyemak dan mengetahui kadar baharu gaji selepas pelarasan gaji pada minggu depan.

Menerusi laporan Bernama, Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi) Datuk Mohd Shaiful Ibrahim berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengumumkan perincian mekanisme pelarasan gaji tersebut semasa Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) ke-19 pada 16 Ogos ini.

Foto: Bernama

“Pada MAPPA 16 Ogos ini, kita sediakan perkhidmatan kalau hendak kira berapa kenaikan akan berlaku pada gaji kita.
“Ada kalkulator (untuk kira) berapa gaji kita. Pada 1 Disember akan berlaku kenaikan gaji dan hujung bulan (Disember) penjawat awam akan terima kadar gaji yang baharu,” katanya.

Beliau juga berkata, SSPA diguna pakai oleh semua perkhidmatan awam Persekutuan dan pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengeluarkan pekeliling mengenainya.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Foto: Laman Web SSPA

“Bagi penjawat awam negeri serta Pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan, jika mereka menerima SSPA ini, maka ia menerima pakai semua sama seperti penjawat awam Persekutuan,” ujarnya.

Mohd Shaiful turut memaklumkan mengenai kebaikan sistem itu yang bukan hanya untuk kenaikan gaji, malah merangkumi pembangunan organisasi dan bakat pegawai serta manfaat kepada para pesara.

“”Mengikut Akta Pencen, jika berlaku kenaikan gaji kepada pegawai (sedang) dalam perkhidmatan, pesara-pesara juga akan terkesan. Jadi, bermaksud mereka juga akan menerima kenaikan mengikut formula-formula yang ditetapkan,” jelas beliau lagi.

Foto: Facebook JPA

Untuk makluman, MAPPA-ke19 akan berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya jam 8 pagi pada tarikh berkenaan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sumber: Bernama

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd