Connect with us

Hi, what are you looking for?

Lokal

Nasib Enam Bekas Penuntut UPNM Diputuskan Semula Esok

Enam bekas penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) yang dipenjara 18 tahun dalam pertuduhan menyebabkan kematian tanpa niat Pegawai Kadet Laut, Zulfarhan Osman Zulkarnain akan diputuskan semula di Mahkamah Rayuan esok.

Menerusi satu laporan Berita Harian, keenam-enam mereka ialah Muhammad Akmal Zuhairi Azmal, Muhammad Azamuddin Mad Sofi, Muhammad Najib Mohd Razi, Muhammad Afif Najmudin Azahat, Mohamad Shobirin Sabri dan Abdoul Hakeem Mohd Ali akan diputuskan semula sama ada kekal dipenjara 18 tahun atau sebaliknya.

Foto: Berita Harian

“Keputusan akan ditentukan Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail yang bersidang bersama-sama Mohamed Zaini Mazlan dan Datuk Azmi Ariffin.
“Keenam-enam perayu yang juga responden dalam rayuan itu dihukum penjara mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan,” katanya.

Terdahulu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara 18 tahun terhadap enam penuntut UPNM selepas didapati bersalah atas pertuduhan menyebabkan kematian tanpa niat Zulfarhan Osman, yang mana telah mendera dan menyebabkan 80 peratus badan Zulfarhan melecur akibat tekapan seterika wap.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Foto: Berita Harian

Sebelum ini, kesemua mereka menghadapi pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Pada 21 dan 22 Mei 2017, kesemua suspek yang ketika kejadian berusia 21 tahun didakwa melakukan kesalahan tersebut di dalam dua bilik, blok penginapan asrama Jebat UPNM di Kem Perdana, Sungai Besi, manakala mangsa kemudian disahkan meninggal dunia di Hospital Serdang pada 1 Jun 2017.

Sumber: Berita Harian (Suraya Roslan)

Advertisement. Scroll to continue reading.

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Akmal Saleh selar kenyataan Ahli Parlimen (MP) Seputeh, Teresa Kok yang mempersoalkan cadangan mewajibkan restoran dan syarikat makanan yang...

Sosial

Tular video di media sosial memaparkan kali terakhir seorang gadis, Nia Kurnia Sari dilihat warga kampung sebelum dilaporkan hilang dan mayatnya ditemui beberapa hari...

Sosial

YouTuber mukbang, Nikocado Avocado beri kejutan kepada para penontonnya selepas memuat naik video terbaharu menerusi saluran miliknya yang memaparkan dia kini yang sudah kurus....

Lokal

Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) memperuntukkan sebanyak RM1 juta kepada Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi membantu golongan yang terbeban dengan hutang....

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd