Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

Tiada Penjualan Saham Babit MAHB Kepada Syarikat Asing Seperti Didakwa – Anwar

Kerajaan menegaskan bahawa tiada sebarang penjualan saham membabitkan Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) kepada syarikat asing seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak.

Menerusi satu laporan Harian Metro, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, malah pemilikan saham Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dalam MAHB yang mencatatkan peningkatan daripada 41 peratus kepada 70 peratus.

Foto: Malaysia Gazette

“Adakah kita ada penjualan membabitkan lapangan terbang? Tidak. Eksesais ini hanya melibatkan pengurusan. MAHB itu syarikat yang menguruskan lapangan terbang.
“Lapangan terbang kekal milik Kerajaan Malaysia. Ini sama seperti MAHB diberi izin oleh Kerajaan Turkiye menguruskan Istanbul Sabiha Gokcen International Airport. Kita diberi hak mengurus tapi milik kekal kerajaan Turkiye.
“Jadi, berbeza kita menjual hak Malaysia kepada Zionis Israel. Ini kritikan baik tetapi biarlah berdasarkan fakta,” katanya.

Beliau juga berkata, bakinya sebanyak 30 peratus lagi dimiliki oleh Global Infrastructure Partners (GIP) dan Abu Dhabi Investment Authority (ADIA).

Advertisement. Scroll to continue reading.

Foto: Harian Metro

Beliau yang selaku Menteri Kewangan itu juga berkata demikian semasa menjawab pertanyaan Datuk Mohd Shahar Abdullah (BN-Paya Besar) tentang keputusan konsortium syarikat pelaburan berkaitan kerajaan terhadap penjualan saham MAHB kepada GIP.

Sementara itu, mengulas mengenai isu keselamatan yang diajukan Mohd Shahar, Anwar menegaskan bahawa perkara tersebut tidak perlu dibangkitkan kerana ia masih lagi milik kerajaan.
“Faktor keselamatan tidak berbangkit kerana masih milik kerajaan. Keselamatan tanggungjawab kerajaan. Pengerusi syarikat dan CEO (Ketua Pegawai Eksekutif) masih rakyat Malaysia,” jelas beliau.

Terdahulu, Mohd Shahar meminta perdana menteri untuk memberikan penjelasan mengenai keputusan Khazanah berhubung penjualan saham MAHB kepada GIP.

Sumber: Harian Metro (Mohammad Khairil Ashraf Mohd Khalid)

Advertisement. Scroll to continue reading.

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Sebanyak 13 ekor kuda di sebuah pusat latihan kuda yang dikaitkan dengan GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH) di Kampung Mengabang Panjang, Kuala Nerus yang...

Lokal

Polis Diraja Malaysia (PDRM) siasat satu video tular yang memaparkan beberapa individu turunkan bendera Jalur Gemilang dan menggantikannya dengan bendera Sabah dan Sarawak. Memetik...

Lokal

Restoran milik Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISB) masih beroperasi di United Kingdom walaupun kebanyakan perniagaannya telah ditutup di Malaysia. Foto: Facebook GISB...

Lokal

Khutbah Jumaat di semua surau dan masjid di Melaka mencetuskan konflik apabila slaid yang dikendalikan oleh Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) menampilkan gambar ahli...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd