Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sosial

Pelancong China Dakwa Makanan Malaysia Tak Sedap – “Nak Kurus Datang Sini”

Baru-baru ini, tular sebuah video di media memaparkan pelancong dari China dakwa makanan di Malaysia tak sedap.

Menerusi satu perkongsian di X, @mandarinjer memuat naik video menunjukkan seorang pelancong lelaki didakwa bersama teman wanitanya mengkritik semua makanan di negara ini tidak sedap.

Menurut pelancong tersebut, orang luar perlu membawa mi segera dari negara sendiri sekiranya mahu datang melawat Malaysia.

“Datang ke Malaysia kena bawa mi segera. Sini bukan je kedai makan tak sedap, mi segera kat sini pun tak sedap. Awak perlu bawa mi segera yang kena dengan selera dari rumah.
“Mi ni rasa biasa-biasa sahaja,” kata pelancong tersebut ketika di sebuah kedai makan.

Teman wanita kepada pelancong itu turut bersetuju lalu menyuruh orang luar untuk membawa makanan yang kena dengan tekak sendiri.

Pelancong China dakwa makanan Malaysia tak sedap

“Saya rasa awak perlu ingat untuk bawa mi segera dan lauk pauk. Tak sesuai makan sini, saya kat sini berapa hari dah kurus,” ujar teman wanitanya.

Walau bagaimanapun, seorang lelaki Cina tampil dengan sebuah video menyifatkan perkongsian daripada pasangan terbabit agak kasar.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Pada masa sama, dia juga menyatakan bahawa Malaysia dan China sudah lama menjalinkan hubungan dimana Tugu Zheng Ho yang terletak di Kuching merupakan simboliknya.

“Video saya ini bukan teguran kepada semua orang China. Di Kuching, ramai peniaga dari China lagi-lagi berniaga makan.
“Orang China yang saya kenal, semua orang baik-baik. Mereka mudah menyesuaikan diri dengan budaya setempat. 
“Tapi korang berdua ni kan, dari China datang Malaysia untuk cakap makanan tak sedap. Sanggup makan mi segera,” kata lelaki tersebut.

Tambah lelaki itu, dia sendiri pernah ke China dan mengakui bahawa terdapat makanan di negara itu yang kurang sedap.

“Saya sendiri pun pernah pergi China sebelum ini. Banyak je makanan yang saya rasa tak sedap bagi saya. Sehinggakan rasa tu, memang tak kena langsung.
“Awak cakap sedap, tapi bagi kami tak sedap. Kenapa? Sebab kami sendiri tak buat research, kami tak tahu mana makanan sedap.
“Tapi kalau ada rakan dari internet yang cadangkan kami tempat makan sedap, kami akan pergi try.
“Kamu berdua pula datang Malaysia, research tak buat tiba-tiba cakap makanan Malaysia tak sedap. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga,” luah lelaki berkenaan.

Malah, dia menyifatkan pasangan itu telah memalukan orang-orang Cina yang berada di Malaysia kerana membuat video seperti itu.

“Orang dari China dan orang Cina ramai di sini, perangai korang berdua je yang teruk. Sampai orang China pun malu dengan korang, datang Malaysia menjatuhkan air muka je,” ujarnya.

Kalau nak datang satu tempat baru itu, eloklah buat kajian dulu terutama berkaitan dengan makanan. Baru puas hati, takdelah menyesal.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sumber: X @mandarinjer

+ posts

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Sosial

Sejak beberapa tahun lalu, nama Mawla Amin yang dikatakan ulama besar dari Maghribi telah menjadi bualan di media sosial apabila mengunjungi Malaysia serta mendapat...

Filem

Datuk Sarimah Ahmad, 82, rayu kepada penerbit terkenal untuk kembalikan semula pita asal empat filem hasil karyanya yang diambil sejak 36 tahun lalu sebelum...

Lokal

Seorang penjawat awam maut jatuh tingkat 21 di sebuah kondominum di Kuala Lumpur dipercayai pernah  menerima Anugerah Khidmat Cemerlang sepanjang perkhidmatannya. Kredit foto: Facebook...

Filem

Penulis Zabidi Mohamed mendakwa filem La Luna ada unsur penghinaan Islam selepas kini ditayangkan di platform Netflix. Filem La Luna Ada Unsur Penghinaan Islam...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM.