Connect with us

Hi, what are you looking for?

Lokal

Ingkar Perintah Selesaikan Tunggakan Gaji, Bekas Pemilik Kelab Bola Sepak Ditahan

Seorang individu bergelar Datuk yang juga merupakan pemilik Kuantan FA dan Marcerra United ditahan selepas didakwa ingkar perintah mahkamah untuk membayar tunggakan gaji berjumlah RM1.4 juta.

Foto: X Zulhelmi Zainal Azam

Menurut laporan Utusan Malaysia, tunggakan gaji tersebut melibatkan 46 pemain dan 12 pegawai kelab itu pada 2018.

Lelaki berusia sekitar 50-an itu ditahan selepas menghadiri prosiding sebutan pertuduhan di Mahkamah Sesyen bagi satu kes penipuan yang berasingan, hari ini.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Menurut peguam bekas pemain dan pegawai dua pasukan bola sepak itu, Mohamad Suhail Rahimi Abdul Razak, penahanan tersebut dilakukan berdasarkan perintah komital yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Februari lalu.

Beliau menyatakan bahawa mahkamah telah memutuskan individu berkenaan akan dipenjarakan selama satu minggu kerana melakukan penghinaan mahkamah dengan melanggar perintah yang telah ditetapkan.

“Mahkamah bagaimanapun memberi penangguhan selama dua minggu kepada individu itu bagi memberi peluang terakhir melunaskan tunggakan gaji tersebut.
“Namun, dia bertindak mendiamkan diri dan hanya membayar RM600,000 setakat pertengahan 2023 dan semua tunggakan masih berbaki RM1.4 juta sehingga kini,” katanya.

Foto: Utusan Malaysia

Menurut Mohd Suhail,  lelaki tersebut akan dihantar ke Penjara Kajang, dan pihaknya akan memulakan prosiding jenayah terhadapnya di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan bagi kes penipuan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Berdasarkan fakta kes, tunggakan sejak 2018 sebanyak RM3 juta dituntut oleh bekas pegawai manakala bekas pegawai menuntut sebanyak RM1.2 juta.

Bekas pegawai dan pemain Marcerra United juga membuat tuntutan dengan anggaran berjumlah RM2 juta dan menjadikan nilai keseluruhan lebih daripada RM6 juta.

Sumber: Utusan Malaysia (Iskandar Shah Mohamed)

Advertisement. Scroll to continue reading.

Avatar
Ditulis oleh Tina Rahman

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Nasional

Kapal latihan tentera yang singgah di Pulau Pinang pada Sabtu lalu sebenarnya dinaiki oleh kumpulan pelajar dari Naval University of China, kata Menteri Pendidikan...

Lokal

Dua buah kapal latihan dari China yang membawa pelajar Naval University of China dikatakan membuat kunjungan silaturahim ke Pelabuhan Pulau Pinang mengikut prosedur rasmi...

Nasional

Pemimpin kanan Bersatu, Mas Ermieyati Samsudin mempersoal kanyataan Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek yang mempertahankan kunjungan 165 kadet Tentera Laut Republik Rakyat China (RRC) di...

Lokal

Pemangku Sultan Johor, Tunku Mahkota Ismail menempelak pihak yang tidak berpuas hati serta mempertikaikan keputusan Johor menukar cuti dari Jumaat dan Sabtu kepada Sabtu...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd