Connect with us

Hi, what are you looking for?

Lokal

Jemaah Masjid Guna Tong Plastik, Redah Banjir Untuk Tunai Solat Jumaat

Walaupun kawasan ditenggelami air banjir sejak malam kelmarin namun, ia tidak menghalang lebih 300 jemaah Masjid Tuan Hussein untuk menunaikan solat Jumaat.

Menurut laporan Berita Harian, ahli jawatankuasa masjid berkenaan dibantu sukarelawan mengambil inisiatif menolak jemaah menggunakan tong plastik bagi memudahkan warga emas, kanak-kanak dan orang kurang upaya (OKU) meredah banjir yang memenuhi kawasan masjid untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut.

Foto: Wan Nabil Nasir (Berita Harian)

Pendekatan itu diambil selepas melihat idea penduduk setempat yang menggunakan tong sebagai medium pengangkutan untuk kembali ke rumah masing-masing dari pusat pemindahan sementara (PPS).

Advertisement. Scroll to continue reading.

Difahamkan juga, ruang solat utama tidak terjejas disebabkan kedudukannya tinggi meskipun air menaiki kawasan masjid kira-kira 0.5 meter.

“Disebabkan itulah, kami memutuskan untuk terus menunaikan solat di masjid ini hanya pada waktu solat Jumaat saja,” katanya.

Foto: BERNAMA

Hasil penggunaan tong tersebut telah banyak membantu jemaah dengan lebih 300 jemaah hadir menunaikan solat Jumaat di masjid ini.

Pada awalnya, setiausaha masjid, Musa Bari berhasrat untuk menggunakan perahu bagi mengangkut jemaah ke masjid namun, lebih memilih tong plastik selepas melihat keberkesanannya.

Advertisement. Scroll to continue reading.
“Penggunaan perahu tidak sesuai di kawasan cetek dan menyebabkan jemaah warga emas basah kerana perlu meranduk air. Jadi kami ambil keputusan untuk menggunakan tong biru ini kerana permukaan bawahnya lebih rata,” katanya.

Foto: BERNAMA

Dalam pada itu, salah seorang warga emas di kawasan terbabit, Mohamad Fauzi Rejab luah rasa kagum dengan tindakan dan usaha pihak masjid memudahkan urusan jemaah untuk menunaikan ibadah.

Sumber: Berita Harian (Zuliaty Zulkiffli)

Advertisement. Scroll to continue reading.

Avatar
Ditulis oleh Tina Rahman

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Sukan

Kapten Kedah Darul Aman (KDA) FC, Sony Norde mendedahkan dirinya terpaksa berjalan kaki ke pusat latihan pasukan di Stadium Sultan Abdul Halim (SSAH) dari...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd