Connect with us

Hi, what are you looking for?

Lokal

Kes GISBH, Saya Jijik Dengan Penemuan Siasatan – Shuhaily

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global Ikhwan Service and Business Holding (GISBH).

Foto: Astro Awani

Menurut laporan Berita Harian, beliau berkata mengenai isu tersebut ketika ditemui selepas sidang media khas Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkaitan Op Global di Pusat Latihan Polis (PULAPOL) Kuala Lumpur, semalam.

“Apa yang saya boleh cakap hanyalah… kes ini, saya jijik dengan penemuan (siasatan). Itu saja, terima kasih,” katanya.

Sebelum itu, Razarudin mendedahkan 13 daripada penghuni kanak-kanak rumah amal yang diserbu polis baru-baru ini disyaki diliwat.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Foto: Harian Metro

Perkara tersebut adalah berdasarkan saringan perubatan yang dijalankan terhadap 13 mangsa rumah amal tersebut yang dikaitkan dengan GISBH di Selangor dan Negeri Sembilan.

Malah Razarudin berkata, polis sudah membekukan sejumlah 96 akaun membabitkan GISBH berjumlah RM581,552.31 mengikut Seksyen 44(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA).

“Sebanyak empat akaun ditutup dan lapan kenderaan telah dikeluarkan perintah pembekuan (sita),” ujarnya.

Op Global pada 11 September lalu menyelamatkan 402 kanak-kanak dan remaja dari 20 rumah amal di Selangor dan Negeri Sembilan selain pemeriksaan kesihatan mendedahkan pelbagai bentuk penderaan dan pengabaian terhadap mereka.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Pihak berkuasa menahan 171 individu terlibat, dengan 159 direman manakala mangsa terdiri daripada 201 lelaki dan 201 perempuan berusia setahun hingga 17 tahun, disyaki mengalami eksploitasi dan penganiayaan.

Sumber: Berita Harian

Avatar
Ditulis oleh Tina Rahman

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Nasional

Seramai 500 usahawan tani menghadiri Konvensyen Usahawan Agro MADANI (KUAM) 2024 di Universiti Putra Malaysia (UPM) di Serdang pada Khamis. Ia sempena Pameran Pertanian...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd