Connect with us

Hi, what are you looking for?

Bisnes

Tesla Dilapor Batal Rancangan Bina Kilang Di Thailand, Indonesia Dan Malaysia – Sumber

Pengilang kenderaan elektrik, Tesla dilapor membatalkan pembinaan kemudahan pembuatan kereta elektrik (EV) di Malaysia, Thailand atau Indonesia.

Menurut laporan The Star seperti dakwaan sumber, pengeluar EV itu sebaliknya hanya akan menumpukan kepada pengukuhan ekosistem stesen pengecasan.

Foto: investopedia.com

“Tesla pada masa ini hanya membincangkan stesen pengecasan, dan rancangan pembatalan kilang tersebut bukan sahaja di Thailand tetapi di seluruh dunia.
“Mereka tidak berniat meneruskannya di Malaysia, Indonesia atau di mana-mana sahaja kecuali di China, Amerika dan Jerman,” dakwa sumber.

Tesla dikatakan membuat keputusan itu selepas membubarkan pasukan eksekutifnya dan ia merupakan sebahagian daripada pembatalan pelaburan di seluruh Asia dan negara lain.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Foto: Berita Harian

Sebelum ini, Tesla memaklumkan bersedia untuk melabur sebanyak AS$5 bilion untuk hab pembuatan Asia Tenggara dan memilih Thailand sebagai lokasi pilihan.

Malaysia dan Indonesia juga turut menawarkan peluang untuk Tesla membuka kemudahan pengeluaran mereka di negara masing-masing.

Foto: pixabay.com

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sementara itu, Tesla telah mengumumkan menghentikan rancangan untuk membina sebuah kilang di Mexico berikutan janji calon, Donald Trump yang mahu mengenakan tarif 100 peratus ke atas kenderaan buatan Mexico.

Menjelang September 2023, beberapa pembekal Tesla bertindak memperlahankan rancangan mereka untuk membina kemudahan pembuatan baharu di Mexico kerana bimbang ia tidak dapat disiapkan tepat pada masanya.

Pada Oktober, Tesla mengesahkan ia telah menangguhkan projek itu kerana kebimbangan ekonomi.

Sumber: The Star

Advertisement. Scroll to continue reading.

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd