Connect with us

Hi, what are you looking for?

Dunia

Mayat Mangsa Nahas Pesawat Tahun 1968 Ditemui Selepas Penantian 65 Tahun

Keluarga mangsa akhirnya mendapat jawapan selepas penantian selama 56 tahun apabila mayat seorang ahli keluarga mereka yang maut dalam tragedi pesawat terhempas pada tahun 1968 berjaya ditemui oleh pihak berkuasa di Kerala, India Selatan.

Memetik laporan Sinar Harian, adik mangsa yang dikenali Thomas menerima panggilan telefon daripada pihak polis daerah Pathanamthitta di Kerala, India Selatan memberitahu mayat abangnya, Thomas Cherian telah ditemui.

Foto: X DefencePROTvm

“Apabila berita ini sampai kepada keluarga, kami merasakan kegelisahan, ‘kesesakan’ selama 56 tahun selama ini terus hilang,” kata Thomas kepada BBC Hindi pada Rabu.

Cherian merupakan salah seorang daripada 102 penumpang pesawat Tentera Udara India yang terhempas di pergunungan Himalaya pada 1968 akibat cuaca buruk.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Mayat pertama salah seorang penumpang ditemui pada tahun 2003 dan selama bertahun-tahun pasukan tentera menemui lapan lagi mayat.

Foto: The Indian Express

Pada 2019, serpihan pesawat itu ditemui dari kawasan pergunungan.

Baru-baru ini, kemalangan 1968 itu kembali menjadi tumpuan apabila tentera menemui empat mayat termasuk Cherian.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Mayat pertama daripada penumpang pesawat tersebut ditemui pada tahun 2003, dan sepanjang bertahun-tahun pasukan tentera menemui lapan lagi mayat.

Foto: X DefencePROTvm

Ketika kehilangannya, Cherian baru berusia 22 tahun dan dia merupakan anak kedua daripada lima beradik.

Pegawai menggunakan imej satelit, radar dan dron untuk mengesan mayat.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Menurut Kolonel Lalit Palaria, penggunaan radar membolehkan pihaknya berjaya mengesan objek logam yang tertimbus di bawah salji sedalam kira-kira 20 meter, mengenal pasti serpihan di kawasan itu.

Foto: Onmanorama

Pasukan itu kemudian menggali runtuhan dengan tangan dan menemui satu mayat, manakala tiga lagi mayat ditarik dari celah-celah glasier.

Pada satu mayat itu pakaian seragam Cherian mempunyai tanda nama ‘Thomas C’, dan dia mempunyai dokumen pengenalan diri di dalam poketnya dijumpai.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sumber: Sinar Harian (Muhammad Shamsul Abd Ghani)

Avatar
Ditulis oleh Leslywan Gemmy

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Nasional

Pemimpin kanan Bersatu, Mas Ermieyati Samsudin mempersoal kanyataan Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek yang mempertahankan kunjungan 165 kadet Tentera Laut Republik Rakyat China (RRC) di...

Sosial

Seorang pembantu rumah Indonesia melahirkan anak secara tiba-tiba di kediaman majikannya sehingga mengejutkan keluarga tersebut baru-baru ini. Foto: Facebook Menurut laporan New Straits Times,...

Lokal

Sejumlah mata wang asing bernilai kira-kira RM5 juta ditemukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika menggeledah sebuah pangsapuri di ibu negara, yang didakwa dijadikan...

Sukan

Skuad futsal Malaysia ditewaskan 0-6 oleh Indonesia yang berada di kedudukan ke-28 dunia pada aksi persahabatan yang berlangsung di Gor Among Rogo, Yogyakarta, semalam....

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd