Connect with us

Hi, what are you looking for?

Dunia

Jepun Tarik Balik Amaran Tsunami Di Kepulauan Izu Dan Ogasawara

Agensi Meteorologi Jepun tarik balik amaran tsunami bagi Kepulauan Izu dan Ogasawara pada Selasa, pukul 11:00 am (10:30 am waktu Malaysia)  selepas beberapa kawasan menyaksikan ombak yang tinggi.

Memetik laporan Xinhua, Agensi itu mengeluarkan amaran bahawa terdapat perubahan air pasang yang kecil di sepanjang pantai Pasifik namun tidak ada kebimbangan mengenai kerosakan berkaitan tsunami.

Sebelum ini, Agensi Meteorologi Jepun mengeluarkan amaran menggesa penduduk di kedua-dua kepulauan itu untuk menjauhi pantai susulan gempa bumu berukuran 5.9 magnitud melanda pulau Jepun pada pagi Selasa.

Jepun tarik balik amaran tsunami di Kepulauan Izu & Ogasawara

Jepun Tarik Balik Amaran Tsunami

Gempa bumi yang berlaku pada 8:14 waktu tempatan itu berpusat berhampiran Kepulauan Torishima pada kedalaman 10 kilometer  namun tiada seismos 1 atau keatas yang direkodkan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Dalam laporan pagi ini, Agensi Meteorologi Jepun melaporkan satu tsunami setinggi 50 cm melanda Pulau Hachijo di Kepulauan Izu, 40 minit selepas gempa bumi tersebut berlaku.

Bagaimanapun, tiada kerosakan yang dilaporkan dan tiada gempa bumi yang disahkan namun agensi itu mengeluarkan amaran kepada penduduk Kepulauan Izu dan Ogasawara untuk bersedia dengan tsunami setinggi 1 meter.

Jepun Tarik Balik Amaran Tsunami

Tiada gegaran kuat yang diperhatikan sejak gempa bumi yang berlaku di bawah laut berhampiran Pulau Torishima yang tidak berpenghuni kira-kira 600km di selatan Tokyo.

Pulau-pulau di Kepulaun Izu dan Kepulauan Ogasawara yang lebih terpencil di selatan mempunyai kira-kira satu dozen pulau yang mempunyai penduduk dan gabungan populasi itu berjumlah 24,000 setakat tahun lepas.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sumber: NHK, Xinhua, Reuters

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Dunia

Dua kenderaan Batalion Malaysia (MALBATT 850-11) yang terlibat dalam misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Lubnan (UNIFIL) diserang sekumpulan orang awam negara...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd