Connect with us

Hi, what are you looking for?

Bisnes

Berhutang Lebih RM2.9 Bilion, Tupperware Bakal Fail Bankrap

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan.

Memetik laporan Bloomberg, berita pemfailan bankrap daripada Tupperware Brands ini dipetik daripada sumber dengan pengetahuan mengenai rancangan berkenaan.

Tupperware bakal fail bankrap susulan gagal membayar hutang

Tupperware Fail Bankrap

Diasaskan pada tahun 1946 oleh ahli kimia, Earl Tupper, populariti syarikat itu melonjak pada tahun 1950-an apabila wanita pasca perang menganjurkan ‘Pesta Tupperware’.

Wanita-wanita ini menjual bekas penyimpanan makanan sebagai langkah untuk meraihkan pemberdayaan dan kebebasan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Dalam pada itu, Pandemik Covid-19 juga turut memberikan lonjakan jualan susulan lebih banyak keluarga yang tinggal di rumah, memasak lebih banyan dan menghasilkan lebihan makanan.

Artikel lain: Patuhi Undang-Undang, 99 Speed Mart Pertahan Jumlah Gaji Pekerja

Bagaimanapun, jualan Tupperware Brand merosot dalam beberapa suku tahun kebelakangan ini apabila dunia kembali pulih dan dibuka.

Pada masa yang sama, Tupperware Brand juga telah merancang untuk memohon perlindungan mahkamah selepas melanggar syarat hutangnya disamping turut melantik penasihat kewangan serta perundangan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Tupperware Fail Bankrap

Persiapan kebankrapan ini adalah susulan rundingan panjang antara Tupperware dan pemberi pinjamannya, yang berkaitan dengan cara mengurus hutang lebih daripada AS$700 juta.

Pada Mac lalu, Tupperware memberi amaran bahawa perniagaan mereka mungkin tidak mampu bertahan sebagai entiti yang berterusan akibat masalah kecairan tunai.

Sumber: Bloomberg

Advertisement. Scroll to continue reading.

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Nasional

Seramai 500 usahawan tani menghadiri Konvensyen Usahawan Agro MADANI (KUAM) 2024 di Universiti Putra Malaysia (UPM) di Serdang pada Khamis. Ia sempena Pameran Pertanian...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd