Connect with us

Hi, what are you looking for?

Dunia

Jokowi Beri ‘Habuan’ Cecah RM.17 Juta Kepada Atlet Olimpik Indonesia

Presiden Joko Widodo menyerahkan ‘habuan’ kepada kontinjen Indonesia di Sukan Olimpik Paris yang berjaya meraih pingat pada temasya dunia tersebut.

Menerusi satu laporan Tribun News, Jokowi berkata, hadiah tunai itu adalah sebagai penghargaan kepada atlet yang bekerja keras untuk mengharumkan nama Indonesia di Paris.

Foto: tirto.id

“Sebagai bentuk penghargaan atas prestasi yang membanggakan ini, pemerintah telah menyediakan bonus sebanyak Rp 6 miliar (RM1.7 Juta) kepada pemenang pingat emas.
“Rp1.65 miliar (RM467,000) pula kepada pemenang pingat gangsa,” katanya.

Jokowi juga memberikan hadiah kepada jurulatih atlet yang meraih kejayaan tersebut yang masing berjumlah Rp2.75 miliar (RM779,000) bagi pingat emas selain Rp675 juta (RM191,000) untuk pingat perak dan gangsa.

Advertisement. Scroll to continue reading.
“Bonus sebanyak Rp250 juta (RM70,000) untuk atlet yang tidak mendapat pingat turut diberikan sebagai sebuah penghargaan,” ujarnya.

Beliau turut menasihatkan kepada penerima hadiah supaya dapat memanfaatkan dan menggunakan wang berkenaan dengan baik selain berharap atlet dan jurulatih lain terinspirasi dengan habuan yang diberikan.

Foto: jurnalpalopo.pikiran-rakyat.com

“Bonus ini diharap dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya untuk memotivasi, meningkatkan prestasi, dan kemudian mengharumkan lagi nama bangsa dan negara di gelanggang dunia,” jelasnya lagi.

Pada temasya yang melabuhkan tirainya beberapa hari lalu, Indonesia berjaya meraih dua pingat emas menerusi Veddriq Leonardo dan Rizki Juniansyah sekali gus meraih pencapaian terbaik sejak edisi 1992 di Barcelona.

Sumber: Tribun News

Advertisement. Scroll to continue reading.

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd