Connect with us

Hi, what are you looking for?

Dunia

Pencipta Famous Amos Meninggal Dunia Pada Usia 88 Tahun

Pencipta biskut berjenama terkemuka antarabangsa, Famous Amos iaitu Wallace Amos Jr meninggal dunia pada usia 88 tahun di kediamanannya di Honululu.

Memetik laporan United Press International, anak Amos iaitu  Shawn dan Sarah Amos memberitahu kepada media beliau menghembuskan nafas pada Selasa akibat komplikasi demensia.

Pencipta Famous Amos meninggal dunia

Selain Shawn dan Sarah, Amos juga mempunyai dua anak lain iaitu Gregory dan Micheal disamping turut meninggalkan isterinya yang berusia 45 tahun iaitu Christine Harris Amos.

Sekadar info, Amos dilahirkan di Tallahassee pada tahun 1936 dan membesar bersama mak ciknya di bandar New York dan berkhidmat sebagai tentera udara sekitar tahun 1954 sehingga 1957 selepas berhenti dari sekolah.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Amos kemudian mengambil General Educational Development Test (GED) kemudian bekerja di bilik surat-menyurat di agensi William Morris di Los Angeles.

Wallace akhirnya mengetuai jabatan rock ‘n’ roll agensi tersebut dan menandatangani kontrak dengan dua terkenal, Simon dan Garfunkel.

Sementara itu, Amos seringkali membakar biskut cip coklat mengikut resepi mak ciknya sebagai ‘hobi untuk melegakan tekanan’ semasa bekerja di William Morris.

Amos melancarkan kedai pertama Famous Amos di Los Angeles dengan bantuan pelabur selebriti Marvin Gaye dan Helen Reddy yang menyumbangkan $25,000 (RM110,900).

Advertisement. Scroll to continue reading.

Famous Amos berjaya menjual produk buatan sendiri tanpa bahan pengawet bernilai $300,000 (RM1,330,800) pada tahun pertamanya, yang dibungkus dengan imej Wally Amos memakai topi Panama dan baju kapas bersulam.

Tujuh tahun kemudian, syarikat biskut itu berjaya menghasilkan $12 juta (RM53,232,000) dan penjualannya berkembang ke seluruh negara.

Sepanjang hidupnya, Amos telah menulis beberapa buku tentang kehidupannya, termasuklah Man With No Name dan The Famous Amos Story: The Face That Launched 1,000 Chips.

Sumber: United Press International

Advertisement. Scroll to continue reading.

Anis Rabiatul
Ditulis oleh Anis Rabiatul

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Bisnes

99 Speed Mart Retail Holdings Bhd yang baru disenaraikan di Bursa Malaysia baru-baru ini pertahan struktur imbuhan syarikat dengan menjelaskan bahawa jumlah gaji yang...

Lokal

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang sedang disiasat polis susulan kenyataannya berkenaan pensijilan halal telah mengadakan jumpa dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd