Connect with us

Hi, what are you looking for?

Lokal

Sarawak Cadang Guna Teknologi Dari Kanada, Gali Mineral Bernilai RM1.25 Trilion

Kerajaan Sarawak bercadang untuk menggunakan teknologi perlombongan terbaharu dari Kanada bagi menggali sumber mineral seperti emas, bauksit dan bahan bumi bernilai lebih RM1.25 trilion yang terdapat di tanah negeri tersebut.

Memetik laporan Malaysiakini, Timbalan Premier Menteri Sarawak, Awang Tengah Ali Hasan menyatakan bahawa negeri tersebut mempunyai kemungkinan untuk mengesan lebih banyak lokasi yang mengandungi mineral berharga dengan nilai tinggi.

Foto: The Sun

Jelasnya, berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Jabatan Geologi Sarawak, nilai mineral pada masa kini dianggarkan mencecah lebih daripada RM1.25 trilion.

Advertisement. Scroll to continue reading.
“Hasil kajian Jabatan Geologi, dianggarkan nilai mineral yang ada mencecah lebih daripada RM1.25 trilion. 
“Jadi kita akan perluaskan lagi kajian kita, kalau tidak dapat seluruh Sarawak sekurang-kurangnya tambahan 20 peratus keluasan tanah lagi.
“Selain emas, antara mineral yang terdapat di negeri ini ialah bauksit, pasir silika, batu kapur dan nadir bumi dan terdapat potensi besar untuk lebih banyak penemuan,” katanya kepada media baru-baru ini.

Sementara itu, Awang berkata, terdapat juga simpanan emas besar telah ditemui di daerah Sri Aman yang sebelumnya hanya dikesan di daerah Bau.

Foto: Pixabay

Susulan itu, beliau yang telah mengetuai rombongan Sarawak ke Micassa Gold Mine di Kirkland, Toronto Kanada memaklumkan bahawa pihaknya sedang merancang untuk membawa masuk teknologi perlombongan baharu dari negara tersebut ke bumi kenyalang.

“Kami di Sarawak akan menggunakan teknologi mereka di sini,” ujarnya.

Sumber: Malaysiakini

Nadhirah Suhaimi
Ditulis oleh Nadhirah Suhaimi

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Politik

Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi enggan mengulas lanjut mengenai tindakan PAS yang didakwa menjadikan Muktamar Tahunan Ke-70 parti itu sebagai pentas...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd