Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nasional

Perkasakan Bahasa Etnik, KPN Ambil Langkah Jaga Warisan Negara

Kementerian Perpaduan Negara (KPN) melalui Arkib Negara Malaysia (ANM) mengambil langkah mengangkat dan memperkasakan bahasa etnik di Malaysia untuk menjaga warisan negara.

Menerusi satu kenyataan, KPN melalui ANM juga memainkan peranan utama dalam aktiviti pendokumentasian bahasa kolokial yang telah bermula tahun lalu dan akan terus dipergiatkan lagi.

Menteri Perpaduan Negara, Datuk Aaron Ago Dagang berkata, ANM akan menjadi hub rujukan bahasa kolokial dan budaya etnik di Malaysia.

“Inisiatif ANM mendokumentasikan bahasa kolokial merupakan salah satu usaha bagi memasyarakatkan warisan negara supaya ia dapat kekal dirujuk dan dihayati oleh generasi akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Bicara Bahasa Kolokial: Melestarikan Keberdayaan Bahasa Komuniti ‘Cakno Loghat Kelate’ di Grand Riverview Hotel, Kota Bharu hari ini.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Aaron berkata, ANM turut akan melancarkan buku pendokumentasian dan pameran berhubung kepelbagaian bahasa kolokial melalui Konvensyen Bahasa Kolokial Kebangsaan.

“KPN akan melaksanakan Kempen Kenali Bahasa Kolokial bagi menyuburkan minat golongan muda terhadap kepentingan mengenali dan memelihara khazanah warisan negara, terutamanya bahasa kolokial,” ujarnya.

Pada masa sama, beliau juga berharap agar kesemua inisiatif yang dilaksanakan ini dapat meningkatkan kesedaran dan penghayatan terhadap kepelbagaian bahasa kolokial dan mendapat sokongan pelbagai pihak.

“Ia sekali gus menyumbang kepada pemeliharaan khazanah warisan negara yang kaya dan unik,” jelasnya.

Avatar
Ditulis oleh Azurah Amilkasan

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Lokal

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain memberi komen ringkas mengenai siasatan kes Op Global yang membabitkan Global...

Bisnes

Tupperware Brands sedang bersiap untuk fail bankrap seawal minggu ini susulan saham syarikat itu jatuh sebanyak 15.8 peratus kepada 43 sen selepas waktu dagangan....

Lokal

Peguam kepada Abang Bas, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar menjelaskan bahawa lelaki tersebut tidak memahami perkataan ‘crush’ yang bermaksud mempunyai perasaan terhadap seseorang. Menerusi tangkap...

Politik

Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi enggan mengulas lanjut mengenai tindakan PAS yang didakwa menjadikan Muktamar Tahunan Ke-70 parti itu sebagai pentas...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd