Connect with us

Hi, what are you looking for?

Spotlight

Bekas Vokalis Popular Nidji, Giring Dilantik Sebagai Timbalan Menteri Kebudayaan Indonesia

Timbalan Menteri Kebudayaan Indonesia

Pernah menggegarkan industri muzik Indonesia suatu ketika dahulu, bekas vokalis kumpulan Nidji, Giring Ganesha, 41, kini dilantik sebagai Timbalan Menteri Kebudayaan Indonesia.

Memetik laporan Berita Harian, pelantikan itu diumumkan Presiden Prabowo Subianto semasa pengumuman senarai Menteri dan Timbalan Menteri Kabinet Merah Putih di Istana Merdeka, Jakarta, Indonesia pada Ahad lalu.

Foto: PramborsFM

Penyanyi lagu Sang Mantan itu akan berkhidmat sebagai Timbalan Menteri Kebudayaan bersama Fadli Zon yang dilantik sebagai Menteri Kebudayaan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Pengumuman tersebut disampaikan oleh Presiden Prabowo Subianto pada malam Ahad di Istana Merdeka.

Foto: Majoriti

Terdahulu, bekas vokalis Nidji itu pernah menyertai Parti Solidaritas Indonesia (PSI) dan menjadi Pelaksana Tugas Ketua Umum Parti Solidaritas Indonesia (PSI) pada 2020.

Sebelum terjun ke dunia politik, Giring terkenal sebagai vokalis Nidji yang popular dengan lagu-lagu hits seperti ‘Hapus Aku’ dan ‘Laskar Pelangi’, yang menjadi lagu runut filem dengan judul yang sama pada tahun 2008.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Bagaimanapun, Giring membuat kejutan apabila memutuskan untuk meninggalkan kumpulan yang membawa namanya dikenali ramai pada tahun 2017 itu untuk mengambil keputusan meninggalkan bidang nyanyian bagi memberikan fokus kepada bidang politik.

Foto: Tribun Jatim

Artikel lain: “Bismillah Login” – Gamers Terkenal Indonesia Umum Peluk Islam

Penyanyi kelahiran Jakarta itu menegaskan bukan mudah untuknya membuat keputusan memandangkan kedua-dua cabang memberikan erti dan makna tersendiri.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Ketika bersama Nidji, Giring mencetus fenomena tersendiri apabila menjadi antara band berpengaruh di negara republik itu.

Sekadar info, kumpulan Nidji telah meraih pelbagai penghargaan termasuk Most Favourite New Artist di MTV Indonesia Awards 2006, Album Rock Terbaik di AMI Awards 2008 dan Karya Produksi Original Soundtrack Film Terbaik di AMI Awards 2014 serta banyak lagi.

Sumber: Berita Harian

Advertisement. Scroll to continue reading.

Avatar
Ditulis oleh Leslywan Gemmy

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Artikel Menarik Lain

Dunia

Syarikat induk Facebook iaitu Meta diarahkan untuk hadapi tuntutan mahkamah oleh negeri-negeri di Amerika Syarikat (AS) yang menuduhnya menjadi punca remaja ketagih menggunakan platform...

Sosial

Seorang pembantu rumah Indonesia melahirkan anak secara tiba-tiba di kediaman majikannya sehingga mengejutkan keluarga tersebut baru-baru ini. Foto: Facebook Menurut laporan New Straits Times,...

Spotlight

Anggota NewJeans, iaitu Hanni muncul sebagai saksi di hadapan Jawatankuasa Alam Sekitar dan Buruh di Perhimpunan Kebangsaan (EUL) Seoul selepas mendakwa kumpulan itu menjadi...

Spotlight

Bekas ahli anggota One Direction, Liam Payne dilaporkan meninggal dunia di Buenos Aires, Argentina selepas terjatuh dari sebuah hotel di sana, pada malam Rabu...

Advertisement

Hakcipta © 2018 Borakdaily.com, Powered by OMM Media Sdn Bhd