Connect with us

Inspirasi

Walau Sering Diejek Rakan, Gadis Remaja Ini Tak Malu Kerja Jadi Badut Ganti Arwah Bapa

Di saat rakan-rakan seusianya sedang sibuk belajar atau berhibur dengan kawan-kawan, gadis remaja yang masih bersekolah ini harus mencari rezeki untuk meneruskan kelangsungan hidupnya.

Setiap hari, dia perlu memakai kostum badut dan bekerja menghiburkan orang ramai di jalanan. Namun, siapa sangka rupanya tersimpan kisah sedih di sebalik personaliti ceria yang sering ditunjukkan kepada orang ramai.

Menerusi sebuah perkongsian oleh akaun Instagram @insta_julid, sebelum ini pekerjaan itu dilakukan oleh arwah bapanya.

Namun, setelah bapanya meninggal dunia jadi gadis yang bernama Cindy ini menggunakan kostum peninggalan bapanya dan meneruskan pekerjaan tersebut dari pukul 7 pagi hingga 12 tengahari.

Gigih cari rezeki untuk ibu dan adik

“Di balik badut yang ceria, ada sosok anak gadis cantik yang selalu semangat tanpa mengenal lelah dan malu. Bapak Cindy sudah meninggal dari dia kecil.
“Cindy bekerja sebagai badut menggantikan ibunya yang sehari-hari kerja menjahit di rumah. Setiap kerja, dia ditemani adeknya,” tulis individu yang berkongsi kisah gadis itu.

Selalu diejek rakan2

Apabila ditanya tentang perasaannya ketika bekerja, dia mengakui tidak malu menjadi badut untuk mencari rezeki walaupun sering diejek teman-temannya.

Baginya, apa yang penting adalah pekerjaan yang dilakukannya adalah halal.

Tambahnya lagi, apa yang dilakukannya itu hanya ingin membantu membahagiakan ibu dan adiknya. Cindy menjelaskan sangat menyayangi adik dan ibunya.

Ikhlas membantu keluarga

Sewaktu individu yang berkongsi kisah Cindy ingin membantu dengan membeli barang untuk dirinya dan keluarga, wanita itu ada bertanyakan apa yang diingini oleh gadis tersebut.

Tanpa berfikir panjang, Cindy menjawab dia hanya memerlukan beras dan buku tulis untuk adiknya serta dirinya. Mendengar jawapan Cindy terbabit, ramai yang tersentuh melihat ketulusan hati gadis itu.

Kisah perjuangan gadis remaja yang sanggup bekerja keras demi membantu keluarga tersebut telah berjaya menyentuh hati netizen.

Bahkan, ramai yang meluahkan rasa kagum terhadap sifat bertanggungjawab yang dimiliki oleh Cindy.

Masih kecil tapi sudah fikir tanggungjawab

Sedihnya

Semoga murah rezeki dik

Harap jadi orang berjaya suatu hari nanti

Jangan pedulikan orang yang ejek

Sumber: Instagram @insta_julid

 

"Manusia itu asalnya dari tanah, makan hasil tanah, berdiri di atas tanah, akan kembali ke tanah. Kenapa masih bersifat langit?" - Hamka

Continue Reading
Advertisement

Trending