Connect with us

Inspirasi

Tiada Sekatan Ekonomi, Negara2 Luar Jaga Jarak Antara Individu Semasa Covid-19

Tatkala wabak Covid-19 ini melanda dan menjejaskan hampir keseluruh negara di dunia, di sini juga kita dapat melihat sepenuhnya bagaimana negara-negara luar menguruskan dan melakukan langkah pencegahan yang berkesan di negara mereka.

Walaupun sudah banyak garis panduan dan juga langkah-langkah pencegahan yang dikeluar oleh setiap kerajaan di negara masing-masing. Perkara ini hanya akan berkesan serta dapat berjalan dengan baik jika mentaliti sesebuah rakyat tersebut diubah dan mengamalkan sikap mendengar nasihat.

Di Twitter, terdapat satu perkongsian menarik yang mungkin boleh menjadi contoh dan amalan para penduduk di Malaysia. Kebanyakan negara Asia seperti China, Singapura, Filipina dan juga Thailand dilihat sangat menjaga jarak diantara individu khususnya ketika berada di tempat-tempat awam.

Jaga jarak antara individu ini semenangnya sangat disarankan oleh pakar-pakar kesihatan. Masyarakat disarankan untuk menjaga jarak antara individu adalah sepanjang 2 meter.

Sangat mengagumkan apabila negara-negara ini melaksanakan inisiatif yang memudahkan rakyat-rakyat mereka melakukan saranan yang diwar-warkan oleh pihak kesihatan.

Advertisement

Dengan cara ini, aktiviti diluar dan juga peniagaan lagi masih boleh dijalankan tetapi dengan masih mengekalkan saranan yang disarankan oleh para pengamal perubatan.

Perkara seperti ini boleh dijadikan sebagai contoh dan juga insiatif yang boleh diguna pakai di negara ini. Lebih baik untul elak cetus panik dan mula untuk bertindak dengan bijak.

Sumber: Twitter.

Continue Reading
Advertisement

Trending