Connect with us

Inspirasi

Sarung Topi Konvo Atas Batu Nisan, Gadis Sebak Kongsi Kejayaan Di Pusara Arwah Bapa

Pemergian insan tersayang dalam kehidupan sememangnya sesuatu yang sangat memilukan. Lebih-lebih lagi jika insan itu merupakan ibu atau bapa kita.

Baru-baru ini, seorang gadis berasal dari negara jiran, Indonesia memuat naik satu video menerusi akaun TikTok miliknya, @yussrilinnah.

Video pendek itu memaparkan gadis itu sedang menziarahi kubur arwah bapanya, yang dipanggil ‘abah’, dan dia dilihat memakai jubah lengkap dengan ‘mortar board’ di atas kepala kerana baru sahaja menamatkan pengajiannya.

@yussrilinnah

sayang bgt

♬ im so proud of you – nira

“Mungkin jika abah ada sewaktu majlis tamat pengajian kelmarin pasti seperti ini,” tulisnya pada video berkenaan.

Namun, apa yang menyedihkan dalam video tersebut adalah saat dia menanggalkan ‘mortar board’ dan meletakkannya di atas batu nisan, seakan-akan dia sedang menyarungkannya di atas kepala bapanya.

Akibat tidak dapat menahan kesedihan, dia mengusap kedua-dua pipinya berkali-kali untuk mengesat juraian air mata yang jatuh merindui arwah bapanya.

Jika bapanya masih ada, kalau waktu diputar kembali, dia ingin meluahkan segala kegembiraan dalam hati, memandang tepat ke anak mata bapanya dan meneriak memberitahu: ‘Abah, anakmu ini telah berjaya membuat abah bangga!’.

Tetapi sayang seribu kali sayang, luahan itu tidak akan sampai kepada orang yang dituju kerana bapanya itu telah pergi buat selama-lamanya.

Tiada lagi senyuman serta pujian daripada seorang ‘bapa’, tanda bahagia tatkala melihat kejayaan yang diperoleh oleh anak gadisnya itu di dunia ini.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet berasa sebak melihat perkongsian gadis itu. Dalam pada itu, mereka turut mendoakan buat arwah bapanya dan memberi kata-kata semangat kepada dirinya.

Semoga bapa kamu ditempatkan di syurga paling tinggi

Bapa kamu sangat bangga dengan kamu

Tahniah sis, kuatkan semangat

Sesungguhnya setiap yang hidup pasti akan pergi menghadapNya. Sementara mereka masih bersama dengan kita, hargailah kedua orang tua kita dan luangkan masa bersama selagi berpeluang.

Hidup ini sementara. Tunjukkan pada mereka betapa kita sayangkan mereka… Semoga sis itu kuat menghadapi segala ujian dalam hidupnya. Amin!

Sumber: TikTok @yussrilinnah

Continue Reading
Advertisement

Trending