Connect with us

WTF

Pulau Exuma Di Bahamas Jadi Tumpuan Pelancong Gara-Gara Dipenuhi Ratusan Babi

Pernah tak anda terdengar tentang sebuah pulau yang penghuninya adalah khinzir? Kalau anda nak tahu ada sebuah pulau yang menarik dan terletak di Bahamas yang dikenali sebagai Pulau Exuma.

Lebih menarik lagi tentang pulau ini, tiada seorang pun manusia yang tinggal. Yang ada hanya 200 ekor khinzir dan mereka hidup bebas di pulau ini.

Mengikut cerita masyarakat setempat, khinzir-khinzir tersebut berkemungkinan ditinggalkan oleh para pedagang silam sebagai stok makanan.

Namun pada akhirnya pedagang-pedagang tersebut tidak pernah kembali ke pulau tersebut dan akhirnya pulau tersebut penuh dengan khinzir.

Kemungkinan besar, haiwan tersebut dapat hidup lama disitu kerana terdapat sumber makanan yang berlebihan yang dibuang oleh kapal-kapal yang melalui perairan tersebut.

Khinzir berenang-renang di dalam laut

Selain daripada Khinzir, terdapat juga beberapa ekor kucing dan kambing liar yang menetap di pulau ini.  Selain daripada itu kalau anda pergi ke pulau ini anda dapat melihat kira-kira 20 hingga 25 khinzir yang berenang di pantai tersebut.

Etika khinzir di Bahamas

Pulau dan kawasan sekitarnya mirip dengan kawasan Bahama yang terkenal. Pantai pasir putih lembut, perairan pirus di Laut Caribbean, dan terdapat pohon-pohon yang bergoyang melapisi pantai dan pulau secara keseluruhan.

Walaupun khinzi kelihatan jinak dan ramah, khinzir di Bahama boleh menjadi lebih agresif ketika mereka datang untuk mendapatkan makanan mereka. Ketahuilah dan pastikan anda mempelajari etika yang betul seperti menunjukkan tangan kosong jika anda tidak mempunyai makanan.

Sumber: Facebook Iman Khalisa 

Seorang penulis yang kuat berangan dan habiskan sisa masa dengan binge-watching Netflix

Continue Reading
Advertisement

Trending