Connect with us

Infozon

Tragedi Kri Nanggala: 53 Kru Kapal Selam Diberi Penghargaan & Kenaikan Pangkat

Kerajaan Indonesia memaklumkan akan memberi penghargaan dan kenaikan pangkat kepada kesemua 53 kru KRI Nanggala-402 yang terkorban.

Memetik laporan Kompas, Panglima Tentera Nasional Indonesia (TNI), Hadi Tjahjanto berkata penghargaan dan kenaikan pangkat akan diajukan secara berperingkat kepada Presiden Indonesia, Joko Widodo.

Setiap kru terkorban diberi penghargaan & dinaikkan pangkat

“Kita akan berikan penghargaan kepada perajurit yang terkorban dan ia akan disampaikan kepada Presiden secara berperingkat. Penghargaan yang diberikan berupa kenaikan pangkat,” katanya dalam sidang media.

Tambahnya lagi, penghargaan tersebut akan diproses dalam kadar segera.

“Atas nama seluruh perajurit dan keluarga besar TNI, selaku Panglima TNI, saya sampaikan rasa dukacita yang sedalam-dalamnya kepada seluruh keluarga anggota yang gugur,” katanya seperti dilaporkan Kompas.

Terdahulu, aset dari Singapura iaitu MV Swift Rescue telah menurunkn ROV dan melakukan carian di dasar laut secara visual dengan menggunakan kamera.

Mereka telah mengesahkan bahawa beberapa serpihan ditemui adalah dari KRI Nanggala-402.

Sumber: Kompas.com (Haryanti Puspa Sari & Diamanty Meiliana)

"Manusia itu asalnya dari tanah, makan hasil tanah, berdiri di atas tanah, akan kembali ke tanah. Kenapa masih bersifat langit?" - Hamka

Continue Reading
Advertisement

Trending