Connect with us

Infozon

Jangan Sampai Jadi Mangsa. Doktor Ini Dedah Kelemahan Sebenar Semut Charlie

Semut Charlie mungkin kurang dikenali oleh orang ramai beberapa tahun yang lalu. Namun, sejak kebelakangan ini, nama semut ini menjadi sebutan terutamanya di kalangan ibu bapa yang mempunyai anak kecil.

Mempunyai reputasi sebagai sejenis spesis semut yang sangat berbisa, tidak hairanlah sekiranya semut ini menjadi mimpi ngeri buat setiap ibu bapa di luar sana. Masakan tidak, serangga yang bersaiz kecil ini mampu membuatkan mangsa mereka sengsara sehingga ada yang dilaporkan terpaksa mendapatkan rawatan di hospital.

semut-charlie-tidak-kebal-doktor-ini-dedah-kelemahan-semut-berbisa-ini1

Seperti kebanyakkan benda di dunia ini, semut Charlie ini juga mempunyai kelemahan mereka yang tersendiri. Berikut merupakan perkongsian daripada seorang doktor yang dimuatnaik di laman Facebook beliau:

Kenal tak Mr. Charlie? Kacak Handsome tu. PENGGODA! Sapa rapat dgn dia PASTI jadi MANGSAnya. Ia Cassanova BERBISA!!! hihihi……

Mai doc bagi info sapa Cassanova ni supaya anda tak jadi mangsa durjananya.

A.Mr. Charlie( nama glamournya)….. handsome kacak. Tpi sapa tergoda… mangsanya akan dpt habuan Racun dr Mr Charlie bersamaan 12 kali ganda racun Cobra / Ular Tedung. Rove Beetle atau Charlie ni kita panggil SEMUT SEMAI / SEMUT KAYAP.

B.Charlie ni duk di sawah padi, padang & hutan. Nak tau dak….. dlm badan Mr. Chalie ni ada sejenis TOKSIN terbisa di dunia, dipanggil ‘pederin’ (C24 H43 O9 N) . Jika racun tu kena kulit kita…kulit kita merah kehitaman mcm terkena api..ia pedis, sakit & gatal.. dipanggil “whiplash atau lineris dermatitis”.

Doc nak bagi tau apa yg Mr. Charlie suka:

1.Tertarik pada cahaya lampu waktu malam. Elok tutup lampu & tutup semua pintu & tingkap supaya gang2 Mr. Chalie tak mai serbu pd cahaya.

2.Gunakan jaringan nyamuk untk elak Mr Charlie masuk rumah.

3. Jgn guna semburan aerosol serangga sbb Mr Chalie kebal dgn Aerosol.

4. Kalau le Mr. Charlie merayap atas badan anda, kuis je, jangan menjerit / jangan pukul sampai perutnya TERBURAI pecah….ni le kesilapan kita pi hentam cassinova tu sampai terburai isi perut !! Tau tak BISA/RACUN dlm perut dia tu ada HAEMOLIF tu yg 12 X bisa ular senduk akan lekat pd kulit anta lalu TERBAKAR KULIT ANDA. KULIT JADI KEMERAHAN atau GELEMBUNG. Lalu Kulit jadi PEDIH,SAKIT dan KEHITAMAN. Kadang GATAL….Aduui emak Sakiiitnya.

Apa patut anda buat bila kena Racun Mr. Charlie.

1. PI MANDI TERUS….Buang bekas racun tu secepat mungkin. Jangan jari kita menggatal tu pi garu di kulit tu.

2. Ada yg kena ALAHAN kulit yg teruk mesti dapat rawatan perubatan.
Senjata yg dpt JAUHKAN Carsanova ni bukan PERFUME HIGH CLASS YG WANGI SEMERBAK …tapi…hihihi …UBAT GEGAT je… dia lari lintang pukang.

Hihihi… Nasihat doc

Lebih baik mencegah drp mengubati kan !
Bawa lah UBAT GEGAT selalu dalam poket anda….doc melawak je.
Ada soalan, doc jawapkan.

Drp Dr. Abdul Rahim
Klinik Abdul Rahim
2-D Pangsapuri Garuda.
Bayan Lepas. Penang.
Tel: 04-6444181

Kredit:- Abdul Rahim Nor

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending