Connect with us

Infozon

Ibu Bapa Moden Perlu Peka, Kanak2 2 Tahun Kebawah Tak Wajar ‘Disuap’ Dengan Gajet!

Ibu bapa moden hari ini dilihat lebih gemar untuk ‘menyuap’ anak mereka dengan telefon pintar dan gajet untuk memastikan mereka duduk diam di rumah. Namun, perkara ini sewajarnya difikirkan semula oleh para ibu bapa kerana ia sebenarnya lebih memberikan kesan buruk kepada perkembangan minda dan pembesaran anak-anak kecil ini.

Di Twitter, seorang doktor dikenali sebagai Dr. Nimelesh, sering kali menggunakan platform laman tersebut untuk mendidik orang ramai mengenai fakta-fakta dalam bidang perubatan serta kesihatan dengan cara yang bersahaja.

Kanak2 berumur 2 tahun kebawah dilarang guna gajet!

Kali ini, Dr. Nimelesh mengemukakan fakta mengenai senario yang sering dilakukan oleh para ibu bapa pada zaman ini. Pemberian gajet seperti telefon pintar bahkan menonton televisyen sebenarnya amat tidak digalakkan untuk kanak-kanak yang berusia 2 tahun dan kebahawa.

Boleh menyebakan masalah lambat bercakap…

Pilih cerita yang berpendidikan, ibu bapa perlu pantau

Lebih bagus membacakan buku untuk si kecil

Jadikan ia satu perkara seronok, supaya tak bosan

Perkara ini sewajarnya tidak dipandang remah oleh para ibu bapa. Lebih baik untuk berkomunikasi secara terus dengan anak-anak agar mereka merasa lebih dekat dengan ibu bapa dan tidak mendatangkan sebarang risiko yang merbahaya.

Sumber: Twitter.

Story (dicyduk!)

Continue Reading
Advertisement

Trending