Connect with us

WTF

Ibarat Tiada Akhlak, Remaja2 Kejut Sahur Di Tanah Kubur Cetus Kemarahan

Sudah semestinya, bulan Ramadan Al-Mubarak ini adalah antara bulan yang sering ditunggu-tunggu oleh umat islam diseluruh dunia. Ramadan yang penuh barakah menjanjikan pahala bakal diberikan berlipat ganda kepada sesiapa yang menunaikan amal ibadat pada bulan ini.

Di Indonesia, tradisi mengejutkan jiran tetangga untuk bangun bersahur masih giat dilakukan sehinga ke hari ini. Tradisi mengejut sahur ini akan dilakukan oleh wakil penduduk setempat dengan mengetuk drum dan juga melaungkan ayat bernada “sahur.. sahur..”

“Bod*h tak dibuat-buat!”

Sebuah video yang berdurasi 29 saat memaparkan sekumpulan remaja didakwa rakyat Indonesia, melaksanakan tradisi kejut sahur di kawasan setempat mereka.

Namun yang mencetuskan kemarahan orang ramai adalah, remaja-remaja ini dilihat mengejutkan sahur di sekitar kawasan tanah perkuburan orang islam

Lebih membuak-buakkan kemarahan, tanpa rasa hormat mereka dilihat mengetuk alatan musik dengan begitu kuat dan melaungkan “sahur.. sahur..” di tapak perkuburan seolah-oleh di situ merupakan tempat tinggal manusia.

Seperti di Indonesia je…

Diruangan komen perkongsian video ini, orang ramai terutamanya umat islam sangat berang dengan perlakukan yang ditonjolkan oleh pemuda-pemuda berkenaan. Perkara ini seharusnya tidak terjadi dan ia disifatkan melampaui batas sebagai orang islam.

“Karang semua dalam tanah tu bangun…”

“Sangat kurang ajar, tolonglah matang…”

“Kenapa tak diikat sekali…”

Kenapa lansung tak hormat orang meninggal

Sumber: Twitter.

Continue Reading
Advertisement

Trending