Connect with us

Infozon

Angkat Budaya Sendiri, Peserta Ratu Cantik Indonesia Gayakan Busana Tradisi Daerah

Pertandingan ratu cantik sememangnya menjadi satu tarikan di setiap negara bahkan di seluruh dunia juga. Para peserta ratu cantik ini bukan sahaja dinilai berdasarkan kecantikan fizikal, namun kecerdasan berfikir juga diambil kira.

Baru-baru ini, pertandingan ratu cantik yang dibuat oleh Indonesia telah mendapat perhatian warganet. Busana yang digayakan oleh para peserta mewakili daerah masing-masing di negara itu sangat cantik dan menerapkan ciri tradisional.

Angkat busana tradisional daerah masing2

Satu perkongsian daripada Twitter telah menyenaraikan para peserta ratu cantik itu yang digelar Puteri Indonesia dengan busana indah serta nama daerah yand diwakili oleh mereka.

Langkah dengan penuh yakin mewakili daerah

Ternyata gambar-gambar yang disertakan oleh mereka begitu cantik kerana tidak menjangkakan bahawa pertandingan yang penuh berprestij itu mengangkat budaya setempat walaupun sudah diarus pemodenan.

Rekaan busana yang menggambarkan budaya dan adat daerah masing-masing digayakan dengan penuh yakin oleh para peserta Puteri Indonesia di ketika pertandingan dijalankan.

https://twitter.com/Cilkancilcil/status/1234800609900912641

Sehubungan dengan itu, perkongsian tersebut berjaya menarik perhatian warganet. Mereka juga memuji tindakan pengajur yang tetap menerapkan elemen tradisional walaupun pertandingan yang dijalankan itu  akan memilih calon paling layak bagi mewakili Indonesia ke peringkat dunia dalam saingan Miss Universe.

Sumber: Abigail Jesica Tedja, Haiyo

Continue Reading
Advertisement

Trending